יום ראשון, 23 במאי 2010

מדריך: המרת סרטי וידאו 2D לתלת מימד 3D

בתור מחווה הומניטרית לייצורים הירוקים מהסרט אווטר, ובאיחור אופנתי, החליטו כמה מפיקים מקומיים להתלבש על אפקט ה3D (וגם על הסייד-אפקט שלו - רווחים ורייטינג) ולשדר את הפתיח של הישרדות 4 אולסטארס בתלת מימד אמיתי על טהרת משקפי האדום-ציאן!
לחגיגה מצטרפת פרסומת חדשה למילקי (שטראוס), וכלל הנראה גם פלאפון ותנובה ישיקו קמפיינים בתלת מימד שישודרו בהפסקת הפרסומות של הישרדות.
חלקים של תוכניות ופרסומות המשודרים בתלת מימד זה לא רעיון חדש. לפני מספר שנים עיננו האדימו (והכחילו) בעקבות קטע קצר בתלת מימד בתוכניתו של אורי גלר, שהיה ילדותי ולא ראוי לשידור בפריים טיים. לפני 5 חודשים שודר קמפיין של אירוקה.
כעת מבטיחים לנו פתיח שלם בן מספר דקות, בעלות של מליון וחצי דולרים, וכמה קמפיינים, על הדרך. מדובר על עלות הפקה גדולה ב30% עד 60% מהפקה רגילה בדו-מימד, ולמרות זאת, התוצר הסופי הוא באורך של דקות ספורות בלבד.
מלבד ההייפ התקשורתי, שגרם לי לכתוב על הישרדות ועל מילקי באותה פיסקה, ומלבד ההנראה הצרופה המצפה לכם, אתם יכולים להרוויח משקפיים בשביל המדריך שלשמו התכנסו כאן בפוסט!
בזמן שבערוץ 10 מוכרים לנו את המשקפיים בשקל אחד (גניבה בנוסח האסמסים של כוכב נולד), שטראוס הצהירה על חלוקה חינם של המשקפיים (לפי הכתוב בישראל היום). להערכתי, מדובר באותם המשקפיים מסוג אדום-ציאן (אלו בעצם משקפי הקרטון הפשוטות בצבעים אדום-כחול).
לפני מספר חודשים פורסם גליון מיוחד של ידיעות אחרונות אליו היו מצורפים גם כן משקפיים מאותו הסוג. כידוע, תעשיית הפורנו היא הראשונה לאמץ טכנולוגיות צפיה חדשות, לכן זה לא מפתיע שגם המגזין של פלייבוי קפץ על העגלה והוציא גיליון תלת מימדי עם משקפיים מצורפים.

בתמונה, גיא זוארץ, מנחה הישרדות ביחד עם מס' זוגות משקפיים שיגרמו לכם להיראות מטופשים וגם קצת פראיירים.

במדריך זה תוכלו להפוך סרט רגיל, לא משנה איזה, לסרט תלת מימדי, 3D, בחינם ובמהירות! ללא צורך להוציא מליוני דולרים על הפקה. האפקט המתקבל הוא ללא ספק תלת מימדי, אך אינו משתווה לתוכן שצולם בתלת מימד במקור. הדבר דומה למספר סרטים שיצאו לאחרונה לקולנוע בתלת מימד למרות שלא צולמו כך במקור, כמו אליסה בארץ הפלאות והתנגשות הטיטאנים. למי שמתעניין, כאן תמצאו רשימה של כל הסרטים התלת מימדיים שעומדים לצאת לקולנוע, גם אלה שצולמו במקור ב3D, וגם כאלה שלא.

עדיין ספקנים? להלן דוגמיות: 
הטריילר של הסרט אווטר, הופץ באינטרנט בגירסה דו-מימדית בתחילה. כדי למלא את החסר, החבר'ה ב- 3D Vision Blog החליטו להוציא גירסה משלהם באמצעות הממיר התלת מימדי. הגירסה התלת מימדית המקורית הופצה לפני מס' ימים בלבד. עכשיו אתם יכולים לצפות בשתי הגירסאות ולהיווכח בהבדלים בין הגירסה המקורית, שצולמה ב3D במקור, לגירסה המומרת שעברה המרה מ2D ל3D. עליכם לבחור באופן התצוגה בYouTube 3D. עבור משקפי אדום ציאן בחרו "Red Cyan Glasses Full Color".
אם תרצו להוריד טריילרים של סרטים נוספים שהומרו ל3D, היכנסו לאתר הזה. אך עוד מעט, לא תזדקקו לזה כשתוכלו לצפות בסרטים באורך מלא שהומרו לפי המדריך.

קיימת זה מכבר טכנולוגיה דומה שפיתחה טושיבה בדמות ממיר חומרתי שתפקידו להפוך תוכן רגיל שצולם בדו-מימד 2D לתוכן 3D עם תחושת עומק. הטלוויזיה הראשונה מדגם Cell TV שמבצעת את ההמרה בזמן אמת עכשיו בישראל ועולה 45,000 שקלים!
כאן נעשה שימוש באותו רעיון, כאשר בבטן המכונה עובד אלגוריתם שנכתב לAvisynth ותפקידו לפענח את התנועה בין הפריימים של הוידאו, להחליט מה נמצא לפני מה (בניית מימד העומק), ויצירה של 2 תמונות מקבילות, אחת לכל עין. הצפיה באמצעות משקפי אדום-ציאן, או Nvidia 3D Vision או טלוויזיות תלת מימד חדישות (שצריכות גם הן משקפיים לרכישה בנפרד).


דרישות מוקדמות:
  • התוכנה Avisynth, איתה עשינו היכרות במדריכים קודמים, 
  • קובץ הסקריפט בשם 2d-to-3d-03b.avs.
  • משקפיים (אדום-ציאן או ציוד אחר הנ"ל)
  • סרט וידאו רגיל בפורמט דיגיטלי (רק לא Interlaced)

שלבי ההפעלה:
  1. התקינו את Avisynth דרך האשף.
  2. הורידו למחשב את קובץ הסקריפט 2d-to-3d-03b.avs לתיקיה בה נמצא סרט הוידאו שלכם.
  3. פתחו את 2d-to-3d-03b.avs באמצעות פנקס רשימות (לאחר ההתקנה, פשוט לחצו דאבל קליק)
  4. בשורה הראשונה, החליפו את "Your_Video.avi" אל שם הוידאו שלכם (אם הקובץ לא נמצא באותה התיקיה, רשמו את נתיב הקובץ המלא)
  5. שמרו את הקובץ 2d-to-3d-03b.avs ופתחו אותו באמצעות נגן הוידאו המועדף עליכם, אני ממליץ על MPC-HC. (יש לפתוח חלון חדש של הנגן ולגרור אליו את קובץ הAVS) לחלופין ניתן לטעון את הקובץ לכל תוכנת עריכה שתחפצו ולהמשיך במלאכה.

ההמרה מתבצעת בזמן אמת (Realtime) ותלויה במהירות המחשב שלכם. במידה והמחשב שלכם לא מספיק מהיר, או שאתם ממירים סרט HD, מומלץ להשתמש בתוכנה VirtualDub ולקודד קובץ חדש המומר לתלת מימד. אתם מוזמנים להיעזר במדריך לקידוד וידאו לשם כך.
הערה חשובה: חובה שקובץ הוידאו יהיה פרוגרסיבי ולא שזור (Interleced), אחרת הסקריפט לא יעבוד.

מדריך זה הינו בסיסי ואינו כולל אפשרויות נוספות ואמצעי תצוגה אחרים כגון משקפי כחול-שנהב, טלוויזיות ומסכי תלת מימד, Nvidia 3D Vision, משקפיים אקטיביות או מקטבות. אם הינכם מעוניינים בהמרות איכותיות יותר הכוללות את כל אמצעי התצוגה, ועוד אפקטים נוספים אתם מוזמנים ליצור איתי קשר לקבלת השירות. ניתן למצוא את רשימת האפקטים בקישור הבא, לדוגמה: סינון רעשים, ייצוב תמונה, המרות שונות (פורמטים/תקנים), הילוך איטי, תיקון תריס מתגלגל (למצלמות CMOS) ועוד.

לסיכום, הנה לכם מדריך קצר ולא מסובך (למי שמבין קצת קוד מהו  ומכיר את Avisynth), המאפשר המרה של תוכן דו מימדי לתוכן תלת מימדי בחינם ובזמן אמת. כמובן שעבודה של אלגוריתם אף פעם לא תשתווה  לסרט שצולם במקור בתלת מימד, אך זוהי ללא ספק קפיצת מדרגה בתחום ראיית המחשב. תודה לבלוג 3D Vision Blog אותו כותב אנטון מבולגריה. הישרדות אולסטארס תחל שידוריה בתאריך ה 6.6.2010, צפייה מהנה!

בהמשך הסדרה התלת מימדית, מדריך להמרת תמונות סטילס רגילות 2D לתלת מימד 3D.
אתם מוזמנים לעיין בפרקים הקודמים בסדרה:
חלק א' - צילום בפועל
חלק ב' - אמצעי תצוגה
צילום פנורמי תלת מימדי

19 תגובות:

  1. מדריך מגניב יופי של השקעה אני מנסה עכשיו לבוריד מקווה שזה יעבוד לי! :-)

    השבמחק
  2. תודה אחי חזק

    השבמחק
  3. גם לא הבנתי כתבת לשמור את הקובץ ולפתוח אותו.. איזה קובץ לפתוח?

    השבמחק
  4. המדריך נערך וכעת הרבה יותר ברור וקל. הינכם מתבקשים להוריד מחדש את הקובץ 2d-to-3d-03b.avs

    השבמחק
  5. איך פותחים את התוכנה אין אייקון או משהו כזה?

    השבמחק
  6. האם אפשר לשמור את הסרטון בתלת מימד?

    השבמחק
  7. ^^^^^בנוגע לתגובה שכתבתי למעלה^^^^^^
    קודם כל תודה רבה זה מאוד עזאר והצליח אבל איך שומרים את הסרטון שאני אוכל להעלות אותו לאינטרנט אחר כך?

    השבמחק
  8. התוכנה פועלת ברקע מתי שמריצים קובץ עם סיומת AVS, חשוב רק להתקין אותה.
    כדי לשמור את הסרטון יש להשתמש בתוכנה VirualDub ובמקודד כלשהו (כמו XVID), ניתן להיעזר במדריך ללכידת וידאו עיבוד וקידוד לשם כך.

    השבמחק
  9. איפה לכתוב את נתיב הקובץ המלא?

    השבמחק
  10. "4.בשורה הראשונה, החליפו את "Your_Video.avi" אל שם הוידאו שלכם (אם הקובץ לא נמצא באותה התיקיה, רשמו את נתיב הקובץ המלא)"

    אתה יכול להסביר? אולי תוסיף תמונה?
    " (אם הקובץ לא נמצא באותה התיקיה, רשמו את נתיב הקובץ המלא)" איך אני יודע אם זה באותה תקייה?
    ואני כותב את השם של הסרטון למשל "shrek.avi"?

    השבמחק
  11. לא מצליח לי ניסיתי את כל הדרכים הקובץ הוא קובץ טקסט הוא לא נפתח באף תוכנה. מה משנים? עם הגרשיים בלי הגרשיים..? להשאיר את ה avi או לא להשאיר..את מה לגרור את הסרטון שנמצא באותה תקייה או את הקובץ טקסט שמימילא לא נפתח...

    השבמחק
  12. תודה זה עובד. איך אפשר לשמור על דיסק זה לא נפתח בפרמייר ולא באפטר

    השבמחק
  13. איך מעלים את זה לפרמייר או לאפטר זה לא נפתח? אחי אתה גאון.. עוד בעיה קטנה כשמנגנים את זה אז זה ממיר את זה ריך טיים אבל זה לא נשמר בכל פעם תהיה המרה..מה עושים הסאונד והתמונה לא מסונכרנים

    השבמחק
  14. חברים זה לא מסובך, אם הקובץ שלכם נקרא נניח avatar.avi אז אתם משנים את השם בקובץ הAVS ומשאירים את המרחאות, כלומר: "avatar.avi". כמו כן ניתן לרשום את נתיב הקובץ המלא, לדוגמה "c:\videos\avarar.avi". המדריך אמור לעבוד גם אם יש לכם קבצי וידאו מסוגים אחרים כמו WMV MOV MP4 וכו' אבל אני לא מתחייב שזה יעבוד. שימו לב שסיומת הקובץ תהיה AVS ולא TXT וגם שהתוכנה Avisynth מותקנת. במידה ואתם לא מצליחים לטעון לתוכנות עריכה יש לפתוח באמצעות virtualdub ולקודד לפי המדריך הקודם.
    לצערי אין לי זמן לעזור לכל אחד בנפרד, המעוניינים מוזמנים ליצור עמי קשר ולשכור את שירותיי.
    תודה ושבוע טוב.

    השבמחק
  15. יופי עכשיו אני ינסה
    כי בהתחלה לא ידעתי איך לכתוב את נתיב הקובץ

    השבמחק
  16. זה כותב לי בסרטון :
    i dont know what "directshowsource" means
    וזה כותב לי את נתיב הקובץ של המסמך הזה שורה 1
    c:\בלה בלה בלה...line 1

    השבמחק
  17. זה כותב לי "i dont know what "DirectShowSource" means

    השבמחק
  18. אחי אחרי שפתחתי אותו אז זה עשה לי מסך שחור רק שמעתי תסרט מה לעשות ?

    השבמחק
  19. מאוד אינפורמטיבי, תודה. אין ספק שההחלטה להפיק סרט בתלת מימד מייקרת את העלויות אבל אם יש תקציב- כמו ההפקה של הישרדות- אז למה לא! השאלה היא עכשיו אם זה משהו שיתפוס או טרנד חולף כי פעם שעברה הוא היה חלש.

    השבמחק