יום שישי, 23 באוקטובר 2009

לכידת וידאו, עיבוד וקידוד - חלק שני

לאחר ההסברים וכל התיאוריה בחלק הראשון, מגיע החלק המעשי.
אני מעריך שחלק מהמשפטים להלן יתאימו לכם:
1. יש ברשותכם כרטיס טלוויזיה פנימי (PCI) או חיצוני (USB) עם דרייברים מותקנים
2. יש ברשותכם מצלמת וידאו דיגיטלית DV עם חיבור FireWire למחשב.
3. אתם רוצים לערוך את החומר בתוכנת העריכה החביבה עליכם - Movie Maker
4. אתם רוצים ליצור ארכיון דיגיטלי לניגון ע"י DVD ביתי, תוך שמירה על השזירה לאיכות אופטימלית בטלוויזיות CRT
5. אתם רוצים לקודד עבור YouTube או צפיה במחשב/מקרנים/סטרימרים באיכות מיטבית (סריקה פרוגרסיבית).
6. יש אפשרות לביצוע עריכה אך ללא קידוד מחדש, שמירה על איכות מקסימלית עם VirtualDub.

פסקה אחת על מקום פנוי בדיסק.
אתם תצטרכו מינימום 20GB פנויים ללכידה של שעתיים (בפורמט DV שעה וחצי). במידה ותרצו ללכוד עוד תצטרכו לקודד את מה שהקלטתם עד עכשיו (ואז יהיה לכם קובץ Xvid בגודל 1GB לשעתיים). רק אז תוכלו להקליט עוד.
אם אין לכם בעיה של מקום פנוי, אתם יכולים ללכוד מסה של קלטות ואז להשאיר הכל לקידוד בלילה.

השלמה קצרה:
מקודד לא מאבד איכות- דוחס את המידע ללא איבוד איכות, כל פיקסל נשאר במקומו, כל ביט נשאר זהה כשהיה, אך עם זאת מתבצעת דחיסה ויש חסכון בשטח הדיסק. דוגמאות לפורמטים כאלה: RAW, ZIP, BMP, PNG, TIFF, YUV, WAV. עוצמת הדחיסה מוגבלת אך ניתן לבצע אינספור עריכות ללא איבוד איכות.
מקודד מאבד איכות- מקודד שלא שומר על איכות המקור אחד לאחד, נעשה שימוש באלגוריתמים ועוד כדי לדחוס את המידע אך עם זאת לשמור על תמונה דומה מאוד תוך התחשבות במגבלות העין האנושית. דוגמאות: JPG, MP3, Xvid, X264, MPEG2. יחס הדחיסה מאוד גבוה, איכות טובה מאוד, אך האיכות הזו נפגעת בכל נסיון עריכה או קידוד מחדש.
קידוד בקצב סיביות (Bitrate) קבוע, CBR- בכל רגע נתון קצב הסיביות הוא קבוע, ללא קשר לתוכן המקודד, הסוג הזה הוא מיושן יותר ופחות חסכוני ביחס הדחיסה. דוגמאות: VCD, MPEG1, MP3
קידוד בקצב סיביות משתנה VBR/ABR- חלוקת רוחב הפס מתחשבת באופי הסצינה. סצינת אקשן עם תנועות מצלמה מהירות תקבל יותר רוחב פס לעומת סצינות שקטות/כתוביות בסוף הסרט, שיקבלו הרבה פחות רוחב פס. כאשר מגדירים קצב סיביות Bitrate כללי לסרט, מזינים ערך ממוצע של כל הסצינות ביחד. דוגמאות: Xvid, MP3 (לא טעיתי, יש שני מודים בפורמט MP3, גם CBR וגם ABR).

כמה שילובים נפוצים:
  • לכידת וידאו עם קידוד לא מאבד איכות, הפעלת שלל מסננים ועריכה בסיסית, קידוד Xvid מאבד איכות.
  • לכידת וידאו אנלוגי דרך מצלמת וידאו DV הניתן לעריכה בתוכנת Movie Maker, קידוד Xvid לאחר העריכה.
  • עריכה לאחר הקידוד.

1. לכידה באמצעות כרטיס טלוויזיה פנימי או חיצוני.
עליכם להתקין דרייברים לכרטיס טלוויזיה שלכם, רצוי את העדכני ביותר מאתר הייצרן. התוכנה בה נשתמש תומכת במגוון גדול מאוד של כרטיסים ולדעתי לא תהיה בעיה.
חיבורים:
  • RCA- כבל אודיו, בצד אחד יש חיבור אוזניות רגיל 3.5, בצד שני יש 2 בננות בצבעים אדום ולבן. הבננות מתחברות לוידאו/מצלמה בLine Out. הצד שהולך למחשב מתחבר לכרטיס הקול שלכם לכניסת Line In.
  • Composite- כבל עם בננה אחת מכל צד, בצבע צהוב. איכות הכבל הזאת סבירה אך לא נחשבת איכותית בעולם המקצועי. לרוב יהיה ברשותכם כבל AV עם 3 בננות בכל צד (צהוב אדום לבן), הכבל הזה בסדר, רק שתצטרכו מתאם בצד של המחשב לחיבור האדום והלבן לכרטיס הקול.
  • חיבור SVideo, נראה כמו חיבור של מקלדת, הרבה יותר איכותי, כמובן אם יש כזה חיבור במצלמה/מכשיר וידאו שלכם, השתמשו בו. כבל כזה עולה בסביבות 30 שקל ל2 מטר, אל תשלמו יותר. שימו לב, הכבל הזה מעביר רק אות וידאו, עדיין תצטרכו את הRCA לאודיו.

קיימת אופציה נוספת, חיבור של כבל אחד בלבד, כבל האנטנה RF, ושימוש בסריקת תדרים של הטיונר (במידה ויש) בכרטיס טלוויזיה. זה מתאים יותר למכשירי וידאו אבל לא מומלץ לשימוש עם כרטיסי טלוויזיה זולים.
מדריך מפורט על סוגי החיבורים כולל תמונות נכתב באתר HomeTheater אתם מוזמנים להציץ. מפורטים שם עוד חיבורים שבהם לא נשתמש היות ואנחנו לוכדים רק ממקור SD ולא HD.

הכל מחובר?
התקינו את המקודד Lagarith Lossless Codec (לא מאבד איכות)
הפעילו את VirtualDub.exe (לאחר שהורדתם וחילצתם)
לחצו File ואז Capture AVI.
דבר ראשון לחצו על Audio, ואז Raw Capture Format
בחרו ב- PCM 44100Hz Stereo/Mono 16 Bit (מונו או סטריאו בהתאם ליכולת הוידאו/מצלמה שלכם)
לחצו Audio ואז Windows Mixer. בחרו במקור האודיו אליו חיברתם את הכבל - Line-In
לחצו Device ובחרו את התקן הלכידה שלכם, אצלי זה Conexant's BtPCI Capture DirectShow
תחת Video יש להגדיר כמה דברים:
Video Source- או Composite או Svideo לפי הכבל המחובר.
Capture Filter- בחרו בPAL-B עבור שיטת השידור בארץ וNTSC-M עבור השיטה של ארה"ב.
Capture Pin- קצב התמונות 25. עבור NTSC בחרו ב29.97
Set Custom Format- בחרו ב352 על 576 בפורמט YUY2. אם אתם לוכדים עם כבל Svideo ניתן לבחור ב480 או 640 במקום 352. (עבור NTSC בחרו בגובה 480 במקום 576)
משפט על יחס תמונה- הרזולוציה 352x576 לא בדיוק תואמת ליחס 3:4, אבל אל דאגה, אתם צריכים לשנות תפיסה, הפיקסלים המרובעים ניתנים להגדרה כמלבנים כך שיתאימו ליחס מסך המקורי. נגדיר זאת בשלב הקידוד, כך שכל נגן במחשב ומחוצה לו יפעיל את הסרט ביחס הנכון.
Compression- בחרו במקודד Lagarith Lossless Codec ובחרו ב Configure. תחת Mode סמנו YUY2 ואשרו.
לחצו F2 ובחרו מקום לשמור.
להתחלת הלכידה לחצו F5. לסיום הלכידה Esc

2. לכידה באמצעות מצלמת וידאו דיגיטלית DV.
צריך מצלמת DV חדשה בנוסף לישנה. הפעולה מאוד דומה להעברה רגילה מDV. על פי הסטנדרט אמורה להיות במצלמה החדשה כניסת AV (צהוב אדום לבן), מה שנקרא Line In.
חברו את המצלמה הישנה/הוידאו הישן למצלמה החדשה בחיבור הAV (יכול להיות שניתן לחבר גם עם Svideo).
עברו לPlay Mode.
בחרו את מקור הוידאו (עליכם לעיין בחוברת ההפעלה של המצלמה החדשה) למקור החיצוני (Line In).
חברו את המצלמה החדשה למחשב באמצעות כבל FireWire.
כנסו לתוכנה Movie Maker (התוכנה מובנית במערכת ההפעלה XP. בVista ובWindows 7 יש להורידה בנפרד דרך שירות Windows Live).
לחצו "קובץ" ואז "ייבא ממכשיר". דגם המצלמה אמור להופיע, בחרו בו.
המשיכו לפי ההוראות, מכאן התהליך זהה להעברה רגילה ממצלמת DV, ההבדל הוא שצריך ללחוץ PLAY במצלמה הישנה ואז להתחיל להקליט במחשב (זה לא נעשה אוטומטית).


3. אתם יכולים לערוך כאוות נפשכם בMovie Maker. 
רק בסוף העריכה לחצו קובץ ואז "שמור סרט", שם בחרו בפורמט AVI DV כדי שניתן יהיה לקודד אח"כ בפורמט נורמאלי (Xvid) ששומר על השדות השזורים ומאפשר ניגון בDVD, לא כמו פורמט WMV הקנייני והבלוי של מיקרוסופט.
עוד דבר על פורמט DV- בניגוד למה שחושבים הוא כן מאבד מידע, אך קצב הנתונים הגבוה שלו (BitRate) מכפר על כך. שעה של וידאו DV תופסת 12 ג'יגה, לעומת שעתיים בדיסק DVD (בעל קיבולת של 4.7GB) בפורמט MPEG2 המיושן.


4. פילטרים, עריכה בסיסית וקידוד XviD.
יש כמה פילטרים לסינון רעשים, אבל לרובם יש תופעות לוואי. לא מזמן יצא פילטר מעניין בשם FFT3DFilter.
הוראות התקנה: הורידו את AviSynth והתקינו. הורידו את הקובץ FFT3DFilter וחלצו את תוכנו אל תקיית הפלאגים (ברירת מחדל C:\Program Files\AviSynth 2.5\plugins). הורידו את הקובץ הזה, בתוכו נמצא הקובץ "FFTW3.DLL", חלצו אותו לתיקיה C:\windows\system32.
הכנסו לפנקס רשימות ורשמו את השורות הבאות:

AVISource("H:\capture.avi", audio=true)
loadplugin("C:\Program Files\AviSynth 2.5\plugins\fft3dfilter.dll")
FFT3DFilter(sigma=1.5, bt=5, bw=32, bh=32, ow=16, oh=16, sharpen=0.4, interlaced=true)
תשנו כמובן לשם הקובץ וידאו שלכם בשורה ראשונה
שמרו את הקובץ בשם capture.avs
אם עדיין לא התקנתם את הקודקים הנחוצים זה הזמן: Xvid, MP3
את Xvid מתקינים כרגיל. את MP3 מחלצים מהZIP, לוחצים מקש ימני על קובץ ה INF ואז "התקן".
פתחו את VirtualDub, פתחו את קובץ הAVS שיצרתם.
אתם יכולים לבצע עריכה בסיסית, נווטו עם סרגל הזמנים. כדי למחוק חלק מהפריימים, עליכם לבחור רצף: בחרו נק' התחלה ולחצו על מקש HOME במקלדת. בחרו נק' סיום ולחצו END, אח"כ לחצו Delete. ניתן לבצע גם גזירה והדבקה תחת תפריט Edit.

הערה חשובה: חתכו את קטעי ההתחלה והסוף המיותרים. במידה ויש קטעים קופצים או משובשים רצוי לחתוך גם אותם, יהיה קשה מאוד להפוך אותם לשמישים. בנוסף קטעים כאלה יכולים לפגוע אנושות באיכות התמונה בשאר הסצינות מפאת Bitrate משתנה.
קפיצות ושיבושים כתוצאה מבלאי והתיישנות של קלטות וידאו קשה לתקן. אבל אם יש אצלכם רעידות שנובעות מצילום לא יציב ללא חצובה, אפשר לתקן. בשביל זה יש את המדריך לייצוב תמונה שכתבתי. בנוסף, ביטול רעידות שכזה ישפיע לטובה על איכות הוידאו ויצרוך פחות Bitrate. כך איכות הוידאו הכללית תעלה בהנתן Bitrate ממוצע.

לחצו על Audio ובחו ב- Full Processing Mode. שוב Audio ואז Compression. בחרו ב Mpeg Layer 3 ובאותם ערכים בהם בחרתם קודם (44100Hz Stereo/Mono 16 Bit), אשרו.
לחצו Video ואז Compression. בחרו ב- Xvid MPEG4 Codec, ואז Configure.
ליד Profile@Level בחרו ב- Advanced Simple@L5.
לחצו על More הראשון. סמנו את Interlaced Encoding ואת Top Field First.
עברו ללשונית Aspect Ratio. סמנו את Display Aspect Ratio ולחצו על כפתור 4:3. אשרו.
ליד Encoding Type, בחרו ב-Twopass - 1st pass לחצו OK פעמיים.
לחצו CTRL+Shift+F7 בחרו שם ומיקום ושמרו.
חזרו שוב לחלון ההגדרות: Video>Compression>Xvid MPEG4 Codec>Configue
הפעם תחת Encoding Type בחרו ב- Twopass - 2nd pass.
ליד Target Bitrate בחרו בערך בין 700 ל1200. אתם יכולים להיעזר במחשבון בכפתור Calc.
לדוגמה, כדי לשמור שעה וחצי של וידאו בדיסק של 700mb נדרש Bitrate של 950kbps.
אשרו פעמים ולחצו שוב CTRL+Shift+F7, בחרו את אותו שם ומיקום ושמרו.

על הבטחות חסרות כיסוי ברשת NGN החדשה- 
הקצב הנ"ל כמעט אותו קצב העלאה שמציעים לכם ברשת "המתקדמת" של בזק העונה לשם NGN. עם כל הכבוד להורדה של 50Mb = 50000kbps, עדיין קצב ה-Upload נשאר על 1Mb, כלומר 1000kbps. אז אם חשבתם שתוכלו לבצע שיחות ועידה עם ניו יורק בHD כמו שהבטיחו לכם באירוע ההשקה בנמל ת"א, כדאי שתשכחו מזה מהר מאוד, כי 1000kbps מספיק רק לאיכות SD.
בנוסף השם NGN לא קיים בעולם, זה שם שיווקי שנבחר בישראל ופירושו Next Generation Network. הטכנולוגיה בה משתמשים בפועל היא סיבים אופטיים מהמרכזיה אל ארונות תקשורת בכל רחוב, ומשם החיבור עובר על גבי חוטי הנחושת הקיימים בטכנולוגית ADSL2+. זאת לא טכנולוגיה חדשה, המודם שלי תומך ADSL2+ והוא נרכש לפני 4 שנים. היתקרון היחיד הוא בפריסת הסיבים האופטיים כך שהמרכזיה נמצאת כאילו ברחוב שלכם וכך מושגת המהירות. עוד דבר, באתר בזק יש קישור לערך NGN בוויקיפדיה העברית. הערך לא היה קיים לפני חודשים, ובוויקיפדיה האנגלית הוא עבר שיפוץ מסיבי לאחרונה.
אם תשאלו אותי, גם המסלול Private NGN של בזק בינלאומי הוא בלוף שיווקי אחד גדול, אבל על זה אולי בפעם אחרת.

במידה ולכדתם מס' קלטות כאשר כל קלטת בקובץ נפרד, כל שעליכם לעשות הוא לחזור על התהליך לכל קובץ בנפרד. רוב ההגדרות נשמרות, כדי להחליף קובץ לחצו File ואז Close Video File. אח"כ פתחו את הקובץ הבא, כל זאת בלי לסגור את החלון עצמו.
שימו לב- כשאתם באים לשמור קבצים אחד אחרי השני, הקפידו לשמור באותה תיקיה כל זוג קבצים (1st&2nd pass) אבל עשו הפרדה בין קבצים של הקלטות שונות, פשוט שמרו אותם בתיקיות נפרדות, מחשש לדריסה של קובץ המידע הזמני.
כשסיימתם עם כל הקבצים לחצו F4 ותפתח מולכם רשימת ההמתנה. בדקו שנותר לכם מקום פנוי בדיסק ולחצו Start. כעת השאירו את העבודה למחשב שיבצע את הקידוד, יתרון למחשבים חזקים שיחסכו זמן.


5. קידוד פרוגרסיבי, ביטול שזירה - Deinterlacing.
המלצתי היא להשאיר את הוידאו שזור, כדי לא לאבד איכות. נגני DVD בשילוב עם טלוויזיות LCD אמורות לאכול קבצים כאלה בלי מלח, יש להם מנגנוני ביטול שזירה מובנים. אבל בעת הצגה במחשב הסיפור שונה, לא כל התוכנות לניגון סרטים עושות עבודה טובה. יש שתי אפשרויות:

הראשונה, לבצע את ביטול השזירה לפני הקידוד בצורה איכותית עם איבוד איכות מינימלי (ניתן אח"כ להעלות גם לYouTube.
הורידו את הפלאג Yadif, חלצו אל תיקית הפלאגים,
הוסיפו את השורות הבאות לקובץ הavs שיצרתם
בנוסף אתם יכולים להקטין את הרזולוציה בשורה LanczosResize
Load_Stdcall_Plugin("C:\Program Files\AviSynth 2.5\plugins\yadif.dll")
Yadif(order=1)
LanczosResize(240,320)
#end
הערה: על שורת שינוי הרזולוציה להיות אחרונה ברצף, אין לבצע שינוי רזולוציה לפני ביטול-השזירה-Yadif, הדבר יגרום להרס השדות השזורים בצורה בלתי הפיכה.

שאר השלבים זהים לשלב הקידוד (4), חוץ משינוי אחד: הוריד את הV מ Interlaced Encoding

האפשרות השניה, לתת לנגן המדיה לבצע את ביטול השזירה בזמן אמת ללא שינוי בקבצים עצמם.
אני ממליץ, להשתמש בתוכנה Media Player Classic, בשילוב עם חבילת המפענחים Ffdshow.
הורידו והתקינו את שניהם. כדי להפעיל את מבטל השזירה (Deinterlacer) בצעו את השלבים הבאים:
התחל>תוכניות>ffdshow>בחרו Video Decoder Configuration.
לחצו על Video Deinterlacer, ודאו שהוא מסומן בV.
תחת Method בחרו ב TomsMoComp.
עברו ללשונית Codecs, ודאו שהפורמט אותו אתם מתכוונים לנגן לא נמצא על Disabled ברשימה.
אשרו. פתחו את קובץ הוידאו שלכם באמצעות Media Player Classic. במידה ואח"כ אתם רוצים לנגן קבצים פרוגרסיביים רגילים עליכם לחזור על הפעולה ולבטל את Deinterlacing


6. עריכה נוספת ללא קידוד מחדש באמצעות Virtual Dub.
סיימתם לקודד את כל הקלטות שלכם, אתם רוצים לערוך מכולם סרטון אחד. הדבר אפשרי בתנאי שכולם קודדו עם אותן הגדרות: אותו מקודד, אותה רזולוציה ואותו FPS.
הדבר יתבצע עם קידוד מחדש מינימלי של מספר פריימים ולא של כל הסרטון מהתחלה ועד הסוף. הדבר יחסוך הרבה זמן ובעצם ישמור על האיכות לאורך הרוב המוחלט של הסרטון.
אבל החיסרון הוא הגבלה באפשרויות העריכה. ניתן רק לבצע חיתוכים ולא הפעלת פילטרים או אפקטים אחרים.
לדוגמה, אם תרצו להפעיל את מייצב התמונה מהמדריך הקודם, עליכם לעשות זאת בשלב 4, לפני הקידוד הסופי.
כדי לשלב מס' קבצים בקובץ אחד, פתחו את הקובץ הראשון, אח"כ לחצו File ואז Append AVI Segment. חזרו על הפעולה עבור כל קובץ נוסף.
לפני השמירה, עליכם לבחור שוב את אותו מקודד שבחרתם בשלב 4, תחת Video ואז Compression. בחרו שוב את Xvid עם אותן הגדרות בדיוק.
לחצו שוב Video ואז Fast Recompress.
שוב Video וסמנו את Smart Rendering.
לבסוף F7 - Save AVI As

ניתן לחלק את הקובץ הסופי לפי מס' פריימים או לפי גודל בMB, מאוד שימושי לצורך צריבה למס' דיסקים בהמשכים. File>Save Segmented AVI.
כל מה שנותר הוא לצרוב. בחרו בתוכנת הצריבה המועדפת עליכם, צרו Data CD, והעבירו את קבצי הAVI הסופיים שלכם. כל נגן DIVX יפעיל את הקבצים שלכם.

אני מזכיר פעם נוספת, התחום מאוד מורכב, במידה ויש לכם שאלות או נתקעתם איפשהו, אל תהססו להגיב.

7 תגובות:

  1. סחטיין הבאת אותה במדריך מסובך.אבל כל הכבוד על ההשקעה.
    קודם ארכוש כרטיס/כבל שמסוגל לדגום את החומר ואז אשתמש במדריך..בתקווה שנצליח להבין.
    תודה יוני
    אומיד

    השבמחק
  2. תודה רבה על המדריך המפורט! היה מרתק לקרוא.
    אני בדיוק מחפשת פתרונות להעברת קלטות הוידאו המשפחתיות ל DVD, ומצאתי את המדריך שלך.

    יש לי כמה שאלות / הערות:
    1. מצלמות וידאו דיגיטליות ביתיות לא כוללות כניסת AV כסטנדרט, אלא יציאת AV. חוצמזה יש גם יציאת Svideo, וכמובן firewire וUSB. יכול להיות שבמצלמות גדולות יש input, אבל בביתיות לא. יש לי אחת, של פנסוניק, ולפני שקניתי אותה בדקתי את הנושא, גם במצלמות אחרות. בכל מקרה המצלמה שלי לא יכולה לקבל אות מבחוץ (רק דרך ה firewire).

    2. כיוון שכך, קניתי כרטיס טלויזיה. הדגם שקניתי למיטב הבנתי די נפוץ בארץ, Hauppauge wintv-pvr150. אני ממש לא מומחית בנושא, אבל הבנתי שהכרטיס הזה לוכד בפורמט MPEG2 בחומרה. האם זה נכון לנסות וללכוד באמצעותו בפורמט AVI?

    תודה רבה!
    תומג'י

    השבמחק
  3. 1. קיימות הרבה מצלמות וידאו ביתיות בעלות כניסת AV, אבל כדי לחסוך במקום, כניסת הAV באה בצורה דומה לחיבור אוזניות עם סימון צהוב. בעזרת כבל הנקרא RCA ניתן לחבר לכניסה זו כל מקור הדורש חיבור של בננות (צהוב לוידאו, אדום ולבן לאודיו).
    2. אני לא מכיר את הכרטיס הספציפי, אך אני מאמין שהוא תומך גם בקידוד שלא בחומרה. אני לא ממליץ על קידוד MPEG2 בחומרה, מכמה סיבות: קידוד חומרה לא חסכוני ולא מבצע 2 שלבים לקידוד (2pass), במידה ורוצים להחיל עיבוד תמונה, פילטרים וכו', יש לעבוד עם קובץ לא מאבד איכות (או לא מקודד) ורק בשלב הסופי ניתן לקודד לפורמט הרצוי, אחרת איכות התמונה נפגעת.

    אם את מעוניינת בהמרה איכותית וללא פשרות, אשמח לעמוד לרשותך: http://sites.google.com/site/yybbzz/video/video-capture

    השבמחק
  4. הי,

    1. גם במצלמה שלי ה AV נמצא בחיבור של האזניות, אבל זו יציאה בלבד, ולא כניסה. התכוונתי לומר שעד כמה שבדקתי, לרוב המצלמות הביתיות יש רק AV out ואין AV in... גם לשלי אין.

    2. חיברתי את כרטיס הטלויזה שלי למכשיר הוידאו, והפעלתי את VirtualDub לפי ההוראות, ניכר שהתוכנה זיהתה את הכרטיס הנכון, אולם לא נקלט כל אות...
    נכון להיום אני מחפשת פיתרון לבצע את הלכידה בעצמי, בבית... בהתחלה ניסיתי לקנות מכשיר שמעביר לUSB אולם הלכידה הייתה באיכות נוראית ולאורך זמן הסאונד יצא מסנכרון... לכן קניתי את כרטיס הטלויזיה, אבל כאמור הוא קשה לתפעול. אם יש לך המלצה על רכיב אחר ללכידת וידאו, במחיר סביר, אשמח לשמוע.

    ושוב תודה!

    השבמחק
  5. 1. ככל הידוע לי חיבור AV in הוא חלק מהתקן של מצלמות DV. מניסיון, קיימת לפחות מצלמת DV אחת (של SONY) הכוללת את הכניסה הנ"ל. אם תכתבי את הדגם הספציפי של המצלמה אוכל לאמת את הבדיקה שלך.

    2. אם VirtualDub זיהתה את הכרטיס זה סימן טוב. נסי לבחור את מקור הוידאו: video>video source. לפעמים הוידאו לא מוצג כהלכה אך כן מתבצעת הקלטה. נסי להקליט "על עיוור" ובסיום פתחי את הקובץ ובדקי אם יש אות.
    אני מעריך שכל כרטיס טלוויזיה המזוהה ע"י VirtualDub הוא טוב. הכרטיס שברשותי נרכש לפני עשור והוא עדיין מתפקד. אני יכול להמליץ, אך לא מניסיון על חברת AverMedia, בעלת כרטיסים חביבים המשלבים לכידה אנלוגית ודיגיטלית בכרטיס אחד/USB/חיבור לניידים.

    השבמחק
  6. הי יוני,

    1. המצלמה שלי היא פנסוניק GS180. בדקתי גם בספר ההוראות שלה, אין לה AV in.
    הסתכלתי גם במפרט של הרבה מצלמות אחרות והמצב דומה... בערך לאחת מ10 יש כניסה כזו...
    http://www.jugend.co.il/asp/search.asp?id=161,165&nid=165

    2. לגבי VirtualDub - תודה - זה עבד! באמת לא הגדרתי טוב את המקור. לצערי הכרטיס הזה עקשן מאד ומאפשר רק לבחור את הקידוד שלו, ומסרב לאפשר לי לבחור קידוד אחר מהרשימה. אני חושבת שאני אוותר על הגישה של כרטיס טלויזיה ואנסה טכניקה אחרת.
    אגב, ניסיתי להתקין את כל המקודדים והתוכנות שפירטת במדריך, אבל חלק מהקישורים לא עובדים או לא תקפים (מקודד MP3, פילטר סינון רעשים, פילטר ביטול שזירה, ויכול להיות שעוד כמה).

    3. השגתי מצלמה ביתית mini DV שיש לה AV in: פנסוניק gs5. ביצעתי לפי ההוראות במדריך, וזה עובד יופי.
    רק דבר אחד לא מסתדר: אי אפשר להקליט בלי קלטת. חיברתי את המצלמה מצד אחד למכשיר הוידאו, מצד שני ב firewire למחשב, הגדרתי אותה כך שתשדר למחשב, וזה נראה יופי על המסך. אבל כשאני רוצה להקליט, מובי מייקר מפעילה אוטומטית את הקלטת שבתוך המצלמה, והאות המשודר מהוידאו מתחלף באות המשודר מהקלטת. אם אני מוציאה את הקלטת, מובי מייקר מסרבת להקליט.
    ניסיתי גם בתוכנה אחרת שקניתי לפני שנה, אדובי פרמייר אלמנטס, והתוצאה זהה. ברגע שמתחילים להקליט, היא מפעילה את הקלטת. בלי קלטת, מסרבת להקליט. עד כמה שהצלחתי לבדוק, אין לי אפשרות לשנות את זה בהגדרות.
    כלומר הדרך היחידה, היא קודם להקליט למצלמה על קלטת mini DV, ורק אז להעביר מהקלטת למחשב. האם זה אבדן איכות משמעותי?

    תודה רבה!
    תומג'י

    השבמחק
  7. הלינקים תוקנו
    לא יהיה אבדן איכות משמעותי.
    למרות שהתוכן בקלטת מקודד בפורמט DV, שהוא כן מאבד איכות, בגלל קצב הנתונים הרחב (30MBPS) איבוד האיכות לא יורגש.
    עם זאת השימוש בכבל AV לעולם יהיה נחות מכבל Svideo.

    השבמחק