יום שישי, 30 באוקטובר 2009

צילום פנורמה, ג'יגה פיקסל, 360 מעלות - חלק ראשון

תחום צילום הפנורמי קיבל דחיפה חזקה לאחרונה והחל משתלב בצורה אוטומטית בהרבה מצלמות סטילס קומפקטיות ובמצלמפונים. הטכנולוגיה בה משולבים התמונות מתבססת על זיהויי אוטומטי של שטח חופף בכל תמונה. כך נחסך הצורך לבצע חיבור מדוקדק בצורה ידנית. אופציה אוטומטית ליצירה של תמונה פנורמית משילוב של מס' תמונות משולבת גם בפוטושופ. כל העיבודים שהזכרתי עד עכשיו סובלים ממספר חסרונות ושלל תופעות. את חלקן ניתן לפתור לאחר הצילום עם תוכנות מתאימות, אבל חלק מהבעיות לא ניתן לפתור בשלב זה, צריך להמנע מהן עוד בשלב הצילום.

יום מעונן- פנורמה פשוטה המורכבת מ3 תמונות.

הצילום הפנורמי התחיל את דרכו עוד בתקופת הפילם, שם היה קיים צילום פנורמי אמיתי, וצילום "כאילו" פנורמי:
בדרך החובבנית פשוט היו עושים חיתוך Crop של החלק העליון והתחתון מהתמונה, כך נוצרה תמונה "פנורמית"- רוחב גדול משמעותית מהגובה. היו מצלמות שהגדילו ומנעו מהפילם להיחשף בקצוות המיועדים לחיתוך על ידי פריסת זוג "תריסים". התוצאה לא הייתה מאוד שימושית. כאשר מבצעים חיתוך, זווית הראיה מצטמצמת מאוד. כדי לכפר על כך, יש להתרחק אחורה לאינסוף או עד שמדרדרים לתהום הסמוך.

בצילום הפנורמי האמיתי, הייתה את האפשרות להשתמש בעדשות רחבות זווית ויקרות כמו עדשות "עין הדג". תמונות כאלה ניתן היה להקרין בצורה מיטבית על קיר של חדר כדורי, כך האפקט הפנורמי משתמר במלואו.
כבר אז החל להתפתח הצילום המורכב ממספר חשיפות סמוכות, נעשה שימוש בחצובה מיוחדת עם ראש פנורמי. התמונה הפנורמית צולמה ע"י מס' פריימים עם הזזה קבועה לאחד הצדדים. לאחר הפיתוח בוצעה גזירה והדבקה (עם מספריים ודבק) להתאמה מקסימלית. התוצאות היו מוגבלות ומלבניות. כדי ליצור אפקט יותר משכנע, השתמשו בקירות עגולים. נסיון מפורסם לכך הוא בניין קולנוע הסינרמה בתל אביב, שם הפילם הוקרן על גבי הקיר העגול מ-3 מקרנים שפעלו במקביל.

בעולם הצילום והעיבוד הדיגיטלי העניינים נהפכו פשוטים. ניתן לגזור ולהדביק בצורה ממוחשבת, ולהשאיר את העבודה השחורה של התאמת התמונות למחשב, הודות לאלגוריתמים של ראיה ממוחשבת.

רוב הכלים האוטומטיים המובנים במצלמות קומפקטיות ובמצלמפונים לא מתוחכמים במיוחד, מבוצע חיבור פשוט ולא חכם במיוחד בין התמונות, ללא התחשבות בעיוותי העדשה או בחפצים נעים בתמונה (גם הכלי האוטומטי של פוטושופ נחשב טיפש מהבחינה הזאת)

תוכנות ייעודיות לא איחרו להגיע והציעו תמיכה בכל סוגי העיוותים, תמיכה בטווח דינמי רחב HDR, בחירה ידנית של מתווה הגזירה, שילוב "רך" והדרגתי בין החשיפות וגם, גולת הכותרת, ייצוא לקובץ פלאש של צילום אווירה ב360 מעלות הניתן להפעלה בכל מחשב. (באפקט דומה ניתן היה לצפות בעבר רק בעזרת חדר כדורי ומי-יודע-כמה מקרנים.

פרלקס-
פרלקס, בעברית היסט, הוא ההבדל בין שתי תמונות דומות שצולמו בזווית ובמיקום שונה במקצת אחת מהשניה. הדוגמה הטובה ביותר היא כזאת: דמיינו שאתם נוסעים במכונית ומביטים על הנוף מהחלון הצדדי. עצמים קרובים אליכם כמו עמודי תאורה וגדרות יחלפו במהירות רבה על פניכם, אך עצים רחוקים ינועו יותר לאט. כשתביטו על הירח בכיוון האופק תמצאו שהוא עומד במקומו. זהו אותו האפקט, במקרה של צילום פנורמי האפקט הזה לא רצוי, ויש להמנע ממנו, במיוחד לאור הצורך לשלב מס תמונות. ההבדל ביניהן צריך לשאוף לאפס.
בתמונה- הדגמה של הפרלקס, מקור:ויקיפדיה.
את המושג הזכרתי במדריך לצילום תלת מימד, אז היה צורך להשיג תמונות עם פרלקס בהתאם לשוני שיש בין שתי העיניים שלנו.

לכאורה, יש סתירה. איך נצלם פנורמה עם תמונות מאותה הזווית בדיוק?
כאשר אנחנו מצלמים בעזרת חצובה רגילה ומזיזים ימינה (פאנינג), ציר הסיבוב נמצא בדיוק בהברגה של המצלמה לחצובה.
כאשר מצלמים ללא חצובה כאשר עינית המצלמה צמודה לעין הצלם, ציר הסיבוב הוא במרכז הצלם (בין שתי הרגליים).
כך או כך, כשמשנים את הזווית, נוצר אפקט הפרלקס. המצלמה זזה ממקומה, וכבר לא מסתכלת מאותה זוויות.

נכון להיום לא קיימת תוכנה ייעודית לתיקון עיוותי פרלקס (אולי ניתן לשפר את המצב עם תוכנות Camrea Tracing. סביר להניח שלא שמעתם עליהם, אולי בעתיד הטכנולוגיה הזאת תגיע לשוק הציבורי, כעת רק מקצוענים מתחום הפוסט פרודקשין משתמשים בה, ולא בדיוק לאותן מטרות)

הפרלקס נוצר בגלל ציר הסיבוב, שלא ממוקם במיקום האופטימלי שלו.
מהו המיקום האופטימלי?
נקודת המשען- זה השם הכי מדיוק שהמצאתי ושהכי יתאים לתיאור הנקודה. באנגלית המושג נקרא Entrance Pupil (אישון כניסה בתרגום חופשי). הנקודה הזאת נמצאת במרכז העדשה (מרכז המעגל), קרובה יותר לפני העדשה (היכן שמרכיבים את הפילטרים), קשה להסביר, תראו בתמונה. כדי לבטל לחלוטין את תופעת הפרלקס המצלמה צריכה לנוע לצדדים, אבל על נקודת המשען להישאר במקומה, כך שכל המצלמה נעה סביבה, כדי להשיג תנועה שנשענת על הנקודה הנ"ל חובה להשתמש בראש פנורמי.

אם אתם מתחילים בתחום, לא צריכים ישר לקרוע את הכיס, אתם תוציאו אחלה תמונות פנורמה "רגילות" ללא חצובה/ראש פנורמי וללא עדשות מיוחדות
צילום פנורמות ותמונות ג'יגה פיקסל בתנאים הבאים:
  • על נושא הצילום להיות רחוק מהמצלמה - נופים וכו'.
  • על הנושא להיות דומם עד כמה שניתן.
  • תמונת הפנורמה שתיווצר תהיה מלבנית.
  • אין צורך בחצובה, ניתן לצלם מהיד.
  • ניתן לצלם עם כל מצלמה ועם כל עדשה.
  • ניתן ליצור צילום פנורמי HDR ע"י צילום 3 תמונת בחשיפות שונות של כל פריים (פי 3 יותר תמונות).
כאן ניתן להזניח את אפקט הפרלקס. בגלל שהנושא דומם יש לכם זמן לצלם הרבה תמונות עם אזורי חפיפה זהים. התוצאות יהיו משביעות רצון ולא יהיה צורך לעריכה ידנית.

טיפים לשלב הצילום-
  • עליכם לצלם במצב ידני בהגדרות קבועות לכל התמונות: מהירות תריס, מפתח צמצם, איזון לבן, ISO. אם ברצונכם לצלם HDR, צלמו סט נוסף של אותם תמונות רק הפעם עם פיצוי חשיפה של +1 ועוד סט של -1 (או כמה שאתם רוצים).
  • השתמשו בצמצם סגור כמה שיותר, לשמירה על עומק שדה גדול.
  • הקפידו על אופק ישר הנמצא במרכז הפריים (ניתן לצלם גם במאונך וגם במאוזן).
  • הקפידו על 30% לפחות של שטח חפיפה בין תמונות עוקבות.
צילום תמונת ג'יגה פיקסל- מדובר בעצם בתמונת פנורמה רגילה, אך עם יחס גובה רוחב רגיל (4:3 לדוגמה). תמונה כזאת צריכה להיות מורכבת ממטריצה של חשיפות: במקום רצף אחד מימין לשמאל, בונים כמה רצפים כאלה אחד מעל השני, כמו בטבלה.
היתרונות- משיגים תמונה אחת ברזולוציה הרבה יותר גדולה כאשר מצלמים לדוגמה מס' חשיפות של 3x3 עם שימוש זום אופטי (טלה). את אותה התמונה ניתן להשיג בחשיפה אחת ללא שימוש בזום (זווית רחבה), אך עם הרזולוציה הרגילה של המצלמה.
לפניכם תמונה בעלת 1.4 ג'יגה פיקסל (1,474 מגה פיקסל ליתר דיוק), שצולמה במהלך טקס ההשבעה של ברק אובמה. ניתן להתקרב לפרטי פרטים ולהמתין לטעינה. שימו לב, כל זאת בפורמט Flash שיעבוד בכל מחשב ישירות דרך הדפדפן. לפתיחת חלון מלא לחצו כאן. (צלם- דיוויד ברגמן)




צילום פנורמי מקצועי-
כולל צילום אווירה ב360 מעלות, בכל המרחב התלת מימדי, עם הרבה פחות מגבלות בעזרת ציוד מתאים:
צילום אווירה הוא צילום של כל הספירה המרחבית, בכל הכיוונים, כולל הרצפה והשמיים. התוצאה הסופית מגיעה בפורמט Flash או דומה לו שניתן להפעיל מתוך הדפדפן. למשתמש ניתנת האפשרות "לשוטט" במרחב בעזרת ניווט עם העכבר לכל הכיוונים. תמונות כאלה נפוצות בשם "סיור וירטואלי", הנמצא בהרבה אתרים של מלונות וכו'.
  • חצובה עם ראש פנורמי- השומר שנקודת המשען של הסיבוב תהיה במקומה המדויק. אין אפקט פרלקס, ניתן לצלם עצמים קרובים ורחוקים ללא בעיות התאמה.
  • עדשה רחבה- ככל שהעדשה תהיה יותר רחבה כך ידרשו פחות תמונות לכיסוי מלא של 360 מעלות. גם העדשה הרחבה ביותר לא מסוגלת לצלם בכל הכיוונים בחשיפה אחת, במקרה כזה נדרשות לפחות 3 חשיפות לצילום אווירה. כתוצאה מכך ניתן לתקן ביתר קלות כפילויות הנוצרות מאובייקטים נעים.
  • הגדרות ידניות כמובן.
  • חשבו על מיקום אידיאלי לצילום התמונה. במידה ואתם מצלמים בתוך חדר, וודאו שאתם ממוקמים במרכזו, והמצלמה בגובה הנושא.
כיצד לכוון חצובה עם ראש פנורמי-
ראש פנורמי הוא ראש מיוחד להרכבה על חצובה. ניתן לכוון אותו במספר כיוונים כדי להגיע לנקודת המשען הנכונה. ניתן לרכוש ראש פנורמי או לבנות אחד מאולתר.
מקמו את המצלמה בגובה מתאים לנושא. לא גבוה ולא נמוך מדי, זהו כלל המתאים להרבה סוגי צילום, במיוחד פורטרטים.
כדי שהראש הפנורמי ידע להתגבר על אפקט הפרלקס יש לכוון אותו, כך שציר הסיבוב יתאום את נקודת מרכז הפרספקטיבה. לשם כך יש למדוד כמה גדלים:
סטיית נק' ההברגה מקו העדשה, נסמן באות C- ישנם הרבה מצלמות קומפקטיות בהן הברגת החצובה לא נמצאת בקו הממשיך של העדשה, מדדו מרחק זה. בעלי מצלמות רפלקס המרחק הזה הוא אפס.
הגובה מתחתית המצלמה אל מרכז החיישן, נסמן בH- חשוב לקחת בחשבון גם את הגובה הזה, אשר משפיע על הפרלקס/ביטול הפרלקס במקרה של הטיה לגובה.
המרחק בין מישור החיישן אל הביונט (פני המצלמה), נסמן בL1.
עומק העדשה, מבסיס העדשה, עד קצה טבעת הזום לערך (Entrance Pupil), נסמן ב- L2.
אתם יכולים להיכנס לאתר הזה, ולברר את המרחקים עבור מצלמות ועדשות נפוצות. לדוגמה, Nikon D90 עם C=0 c"m, H=4.28 c"m, L1=4 c"m. עדשת Nikkor AF-S DX 18-55mm II, עם L2= 7 c"
m/.
בתמונות משמאל- ראש פנורמי לא מכוון כהלכה. למטה- כיוון מדוייק, ללא פרלקס, ניתן לראות את "אישון הכניסה" לא זז ממקומו. מקור- johnhpanos.com.
דרך נוספת לדעת אם כיננתם נכון- צלמו עצם קרוב למצלמה כאשר יש רקע רחוק מהמצלמה, שנו את הזווית במקצת ובדקו את יש אי התאמה בין התמונות.

בחלק הבא המדריך יעסוק בחיבור התמונות במחשב עם התוכנה החינמית Hugin. ניתן להשתמש גם בתוכנות קנייניות כמו AutoPanoGiga2.

9 תגובות:

  1. נשאלת השאלה, איך בתמונה של ה ג'יגה פיקסל, זו שצולמה במהלך טקס ההשבעה של ברק אובמה, כל האנשים נראים בלי תזוזה?
    כלומר אם מדובר בתמונה אחת גדולה המורכבת מעוד אלפי תמונות נוספות בתוכה אז אמורים לראות את האנשים מרוחים בגלל תזוזתם.

    השבמחק
  2. אם תתעמק מספיק אני מניח שתמצא כמה אנשים חצויים/בלי ראש. מרוחים הם לא יהיו, אבל באזורי התפרים בין התמונות, יכולים לצוץ דברים לא הגיוניים. בסך הכל מדובר על הדבקה אוטומטית, זה לא שאיזה אמן פוטושופ הטריח את עצמו להדביק כל כך הרבה תמונות. בסך הכל המחשב עשה עבודה טובה, מרחוק לא שמים לב לתפרים.

    השבמחק
  3. נשאלת שאלה נוספת.
    באיזה שיטה צילמו את זה?

    השבמחק
  4. השתמשו בעדשת טלה, למשל עדשת 300 מ"מ, והתחילו לצלם תמונות בצורת מטריצה, מהפינה השמאלית העליונה, עד לימנית התחתונה. יש רובוט בשם Gigapan אליו מחברים את המצלמה והוא אחרי להזיז אותה טור טור/שורה שורה. את התמונות מחברים לתמונה פנורמית אחת גדולה.

    השבמחק
  5. בתמונה הספציפית הזאת של טקס ההשבעה, השתמשו במכישר Gigapan?
    אם כן, הגיעו לתוצאה יפה מאוד.
    זה עובד על אותוו עיקרון לכל התמונות בעלות גיגה פיקסל גדול?

    השבמחק
  6. כן וכן, עוד פרטים כאן:
    http://www.gigapan.org/viewGigapan.php?id=15374
    יש גירסה חדשה ומתוקנת
    הפוסט הבא שלי יעסוק ברובוט, יש למה לחכות

    השבמחק
  7. איך מחברים מצלמת ניקון D90לעדשת עין הדג או לעדשת טלה?היצרן טוען שצריך לחבר אותה על העדשה שיש לי ה18-200 ואני לא הצלחתי למצא ..אפשר לשלוח לי איור? אודה מאוד אם תשלח לי למיילilana577@walla.com

    השבמחק
  8. את כנראה מתכוונת לעדשות שמתחברות על העדשה הקיימת ולא בפני עצמן.
    מניסיון העדשות האלה לא איכותיות, הן מתאימות במקרה הטוב לצילום וידאו בלבד. העדשות האלה מגיעות בדרך כלל עם הברגה של 52מ"מ, וההברגה של ה18-200 היא 72מ"מ אני חושב. גם אם תקני מתאם זה לא יעזור כי תהיה האפלת פינות רצינית.
    בקיצור, אלה עדשות גרועות, שמיועדות לוידאו, והמחיר שלהן בהתאם (סביב 10$)

    השבמחק
  9. אהלן יוני,
    נהניתי לקראו.. תגיד,
    אם צילמתי תמונות ברצף בעדשה רחבה, החיבור לפנורמית יצא מעולה ועכשיו אני רוצה לייצר סיור 360 כזה מאותם החומרים, יש תוכנה שעושה את זה ? וסוגרת כקובץ פלאש או משהו שאפשר להציג בדפדפנים מקובלים ?
    תודה.

    השבמחק