יום שני, 21 בספטמבר 2009

צילום תלת מימד - חלק שני, תצוגה

חרי שלמדנו איך מצלמים בתלת מימד בחלק הראשון, נלמד איך מציגים את התוצאה על המסך.
יש הרבה טכניקות להצגת תלת מימד, חלקן טובות יותר וחלקן פחות. הקושי נובע מהצורך "לשדר" תמונה אחרת לכל עין. במדריך זה אסקור את כל הטכניקות הקיימות מהפשוטות ביותר אל המסובכות והיקרות.
לאחר הסקירה ינתן הסבר מפורט על עיבוד התמונות לכמה משיטות ההצגה הנפוצות.

Wiggle Stereoscopy - סטריאוסקופיה מקשקשת:
מדובר בשיטה הכי פשוטה, היא לא ממש נחשבת לתלת מימד אמיתי, כי אין תמונה שונה לכל עין. היא טובה בעיקר לצילומי סטילס ומתאימה גם לאנשים הסובלים ממה שנקרא ציקלופ (חפשו בויקיפדיה).
נעשה שימוש בתמונה מסוג GIF או קובץ פלאש, שתי התמונות מהזוויות השונות מוצגות אחת אחרי השניה. אם מתעמקים בתמונה המרצדת ניתן להבחין במבנה התלת מימדי ולהבדלי התמונות היוצרות תלת מימד.
לא נדרשים משקפיים מיוחדים אך האפקט הוא יחסית עילג, וגם לא ניתן להדפיס.

קיימת עוד שיטה בה 2 התמונות מוצגות זו לצד זו, ועל ידי תרגול מסויים (לגרום לעיניים לפזול) שלוקח זמן, ניתן לראות תמונה אחת בתלת מימד. אבל אני לא ארחיב כי גם אני לא הצלחתי לראות משהו עם השיטה הזאת, רק כאב עיניים נגרם לי.

Anaglyph image - בעזרת משקפי אדום-ציאן
השיטה הפשוטה בה מרבים להשתמש, הזכרנו אותה בחלק א' בתצוגה המקדימה של הכלי לחישוב מרחקים.
יש צורך במשקפי תלת מימד פשוטות עם פילטרים אדום-ציאן (ציאן זה זה כחול בהיר cyan).
ניתן להציג בכל מסך, וגם להדפיס. מדריך מפורט בהמשך.
זה עובד כך:
שתי התמונות מפורקות לערוצי הצבע היסודיים שלהם. לוקחים את ערוץ הצבע האדום מהתמונה השמאלית ומלבישים אותו במקום הערוץ האדום בתמונה הימנית. ניתן לבצע את זה בכל תוכנת עריכה (לדוגמה, פוטושופ, GIMP).
כאשר מרכיבים את המשקפיים ניתן להנות מתלת מימד אמיתי. אבל, הצבעים אינם אמיתיים. התוצאה היא תמונה חד-גוונית (GrayScale) רק עם צבע לא אמיתי- אדום וכחול. כמובן שרואים בתלת מימד מלא וזה מה שחשוב. אם מבצעים את הפעולה כמו שצריך בתוכנת העריכה ניתן לשמור על הצבעים המקוריים של חלק מהתמונה, על פי בחירה. האידיאל הוא לשמור על הנושא בצבע מלא. טכניקה זו מעולה לצילומים שיופיעו במגזינים והדפסות שונות שם אין לכל הצופים משקפי תלת מימד מתאימות.
בעת הצפיה עם משקפי התלת מימד לא נרגיש בהבדל/ בצבע מלא כי הפילטרים האדום והציאן מסננים את ספקטרום הצבע, אך מי שלא מרכיב משקפיים כן יראה תמונה צבעונית לפחות של הנושא, אך לא בתלת מימד.
כדי לקבוע איזה חלק מהתמונה "יחפוף" ויופיע בצבע מלא ללא משקפיים, יש לגרור את הערוץ האדום למקומו כדי ליצור חפיפה. כמו כן רצוי שחלק זה יהיה הנושא הנמצא במרחק שנקבע בכלי לחישוב המרחקים ונקרא Distance to Convergence Point

ColorCode Anaglyph עם משקפי כחול-שנהב

מדובר בפיתוח חדש יותר ממשקפי התלת מימד הרגילות באדום-ציאן. השאירו את אותן משקפים זולות מקרטון אבל הפעם שינו את הפילטרים לכחול ושנהב, שהוא סוג של חום. ערוץ 4 הבריטי הציג השבוע סרטים בתלת מימד בHD ובצבע מלא המשודרים בתבנית הצבע הזו.
היתרון הגדול של התבנית הוא הראיה התלת מימדית בצבע מלא וכמובן בתלת מימד מלא.
זה עובד ככה: הפילטר הכחול מעביר רק תדרים סביב ה450nm (אורך הגל של הצבע הכחול), בעוד פילטר השנהב מעביר את שאר צבעי הקשת פרט לכחולים (500nm ואילך). המוח מבצע את החיבור בעצמו והתוצאה היא צבע מלא בעת הצפיה בתלת מימד. יתרון נוסף קיים לצופים חסרי המשקפיים, תופעות הלוואי (ארטיפקטים) בתבנית הזו הרבה יותר מועטים מאשר בתבנית האדום-ציאן וכמעט לא מורגשים.
תהליך העיבוד לתבנית כחול-שנהב דומה מאוד לתהליך אדום-ציאן וניתן לבצע אותה בכל פוטושופיה.

להלן עוד טכניקות למשקפופרים בלבד: (יש צורך להרכיב משקפים מיוחדים בזמן הצפיה)
Shutter LCD Glasses + 120Hz Display
זה הולך להיות הפתרון הכי זול לתצוגה איכותית. תצטרכו בנוסף כרטיס מסך של Nvidia מהדורות האחרונים, דרייבר מיוחד, ומשקפי LCD מיוחדים שעובדים על סוללות.
איך זה עובד?
התמונות מרצדות מימין לשמאל בדומה לשיטה הראשונה שסקרנו, תפקיד המשקפים הוא לחסום (להשחיר) כל פעם עין אחת. ממש כמו 2 תריסים שנפתחים ונסגרים על עדשות המשקפיים. להזכירכם, LCD הוא גביש נוזלי שתפקידו להחליט אם להעביר אור, או לחסום אותו.
קיימים גם מקרנים ב120Hz, וניתן לעבוד גם עם מסכי CRT ישנים שיכולים להגיע לקצבים כאלה (אם כי ברזולוציות נמוכות). לעוד פרטים הכנסו לאתר של Nvidia. בין היתר הטכנולוגיה תומכת בתצוגת תלת מימד של רוב המשחקים האהובים עליכם.

משקפי רובוקופ:
משקפים עם 2 מסכים בתוכם, אחד לכל עין, בכל עין תצוגה אחרת. לרוב תומך גם בטכנולוגיה של Nvidia עם דרייברים מתאימים. החסרון הוא שמדובר בטכנולוגיה שנמצא בחיתוליה, הרוזולוציה מאוד נמוכה בהשוואה למסכים רגילים, והפתרון הזה מתאים רק לבן אדם אחד. כל משקף כזה מאוד יקר.

זוג מקרנים עם פילטר פולרייזר (מקטב), מסך מתכתי ומשקפיים מקטבות.
אוקיי, כתבתי משפט ארוך ולא מובן, הנה ההסבר
יש תכונה מאוד מעניין של האור שנקראת קיטוב, אני לא ארחיב, מי שרוצה לקרוא עוד שיכנס למדריך הזה, (כן זה אותו פילטר ששמים על עדשות מצלמה למניעת השקפויות).
בקיצור ניתן להפריד בין קרני אור ע"י שימוש בפילטרים מיוחדים.
משתמשים ב2 מקרנים רגילים שהולבשו עליהם פילטרים, פתרון לא זול וגם לא הכי איכותי.
זה לא נגמר, כשאני אומר מסך מתכתי אני מתכוון למרקע שעליו התמונה מוקרנת. קיר רגיל לא יהיה טוב, וגם לא בד לבן, צריך משהו מתכתי שלא שובר את הקיטוב.
ולבסוף, משקפים מקטבות, עם פילטרים בעדשות.
בטכניקה הזו משתמשים בבתי הקולנוע ובאולמות הIMAX. המשקפיים לא כוללים רכיבים אלקטרוניים ולכן לא מתקלקלים, רק נשברים.

מסכים תלת מימדיים ללא משקפיים.
כרגע מדובר באב טיפוס, אבל כבר נמכרים מסכים כאלה במחירי עתק.
יש מסך קטן כזה במצלמת התלת מימד החדשה של פוג'י.
יש הרבה טכנולוגיות להצגת תלת מימד ללא משקפיים, כל מסך והטכנולוגיה שלו. אך עם כל העתיד הבא לטובה, אל נשכח את ההולוגרמות הישנות והטובות, אותן ביצעו בתהליך מורכב הכלל שימוש בלייזר. עוד מידע על הולוגרמות בכתבה באתר הידען

המדריך לצפיה בוידאו (בשיטות הנפוצות)
שוב חזרנו אל Nvidia, שלאחרונה מקדמת את כל עניין התלת מימד.
לכל אלה שלא מעוניינים לרכוש מסך חדש ומשקפי תריס אלקטרוני, היא מציעה גם את פתרון משקפי האדום ציאן.
חיפשתי נגני תלת מימד והכי טוב שמצאתי הוא Stereoscopic Player, להורדה מכאן (גירסת נסיון).
אני יוצא מנקודת הנחה שלמדתם משהו ממדריכים קודמים שלי, עליכם להגיע ל2 קבצים בעלי אותה רזולוציה ובעלי אותו FPS. ניתן להעזר בתוכנה VirtualDub. (מדריך מפורט לעיבוד וידאו שכזה אכתוב אם יהיה ביקוש)
בנוסף יש צורך לסנכרן את 2 קבצי הוידאו לאותה נקודת התחלה. עליכם למצוא נקודה בוידאו שאותה ניתן לראות בוודאות בשתי המצלמות (אור פלאש או סגירת הקלאפר שהוזכר בחלק א') ולהסיר בהתאם מס' פריימים בתחילת הוידאו שמאחר (מפגר אם תרצו).
במידה ויש לכם מצלמת וידאו בשיטת PAL, היא מצלמת ב25FPS (לאחר Deinterlacing), עליכם להתאים את הקובץ מהמצלמת סטילס (בדרך כלל 30 FPS) בחזרה ל25FPS. בתוכנה VirtualDub לחצו משמאל לימין: Video>>Frame Rate>>Frame Rate Convertion>>Conver to FPS ורשמו 25.
פתחו את הנגן Stereoscopic Player
לחצו File ואז Open left and Right File.
טענו את הקבצים ואשרו.
ניתן לבחור טכניקת תצוגה דרך View ואז Viewing Method (אדום-ציאן והטכניקה של Nvidia הן הנפוצות) ולשנות עוד כמה הגדרות. אתם מוזמנים לנסות.
הערה: מסכי CRT תומכים בטכנולוגיה של Nvidia (אם תבחרו בה), אך יש מספר מגבלות: צריך כרטיס מסך מהדורות האחרונים (ג'יפורס 7,8,9,2xx), קצב רענון מסך של 120hz. ככל שעולים ברזולוציה קצב הרענון הנתמך ע"י מסכי CRT יורד. ברוב המסכים חייבים לרדת עד 640x480)

בתמונה: מבט על הכרמל מכיוון העיר התחתית, חיפה. לצפיה בעזרת משקפי 3D אדום-ציאן.

המדריך לצפיה ועיבוד תמונות סטילס.
בתמונה למעלה- צילום תלת מימד אדום-ציאן שצילמתי ועיבדתי על פי המדריך.
החלק הבא לקוח ממדריך שפורסם באתר YNET, המסביר כיצד לפרק את התמונות לערוצי האדום והציאן בפוטושופ:
פיתחו את שתי התמונות בתוכנת פוטושופ. שימו לב ששתיהן עדיין במודל צבעי מסך (RGB).
הציגו את התמונה השמאלית ביותר ופיתחו את חלון הערוצים של התוכנה (Channels). ביחרו בחלון הערוצים את הערוץ האדום (Red).
סמנו את כל הפיקסלים שבערוץ האדום באמצעות הפקודה בחר הכל (Select All) שבתפריט הבחירה (Select) או באמצעות קיצורי המקשים הידועים והטובים (Ctrl+A למשתמשי הפי.סי או Cmd+A למקינטושאים). כעת העתיקו את המידע שנבחר אל הזיכרון (Edit->Copy).
סיגרו את התמונה השמאלית. השימוש בה הסתיים.
הציגו את התמונה הימנית.חיזרו ובחרו בחלון הערוצים את הערוץ האדום רק שהפעם הוסיפו אליו את המידע שהועתק מהתמונה הקודמת (Edit->Paste).
הרכיבו את משקפי התלת ממד וחיזרו למצב תצוגה רגיל (לחיצה על השורה הראשונה בחלון הערוצים, זו המסומנת ב-RGB).
בידקו האם קיימת סטייה אלכסונית במיקום שתי התמונות, במידה ויש גררו את תוכן הערוץ האדום למעלה או למטה בלבד.
אם אינכם מרוצים מהתוצאה תוכלו לגרור את הערוץ האדום מעט ימינה או שמאלה עד אשר התמונה תתפס במלואה דרך המשקפיים. במקרה הצורך ניתן לחתוך את התמונה באזור בהם כבר אין חפיפה בין הערוצים באמצעות כלי הגזירה (Crop).
סוף ציטוט. כמה תוספות: ניתן לתקן עיוותי עדשה ולהתאים יותר טוב את שתי התמונות בעזרת התוכנה Hugin עליה כתבתי מדריך כאן.
אני לא ממליץ לשמור את התמונות בפורמט JPG, בחרו רק בTIFF או BMP. פורמטים דחוסים כמו JPG משמיטים פרטים מערוצי הצבע המאוד חשובים בסוג צילום זה. אם אתם רוצים להעלות לאינטרנט אז בסדר אבל שמרו תמיד עותק בפורמט לא דחוס וכשתרצו להדפיס תמיד מהקובץ הלא דחוס.

פינת האלתור - למתקדמים בלבד.
בחלק א' הזכרתי משהו על בוידם.
אם יש לכם במקרה זוג מסכי CRT ישנים יש לכם את האפשרות הבאה:
הציבו את שני המסכים זה מול זה במרחק מטר אחד מהשני.
התיישבו ביניהם כך שכל מסך נמצא מול האוזן שלכם.
השיגו 2 מראות מתיק האיפור של אמא
הציבו אותם מול העיניים שלכם ב45 מעלות למסך כך שבכל ראי תראו את המסך של אותו צד. (ניתן לאלתר מתקן שישאיר את המראות במקומם)
נגנו את 2 הסרטונים במקביל בכל מסך (ימין ושמאל)
לעוד שאלות אתם מוזמנים להגיב.

רשימת אתרים מומלצים חדשה
בטח שמתם לב, הוספתי רשימה של אתרים מומלצים בנושא צילום, כל האתרים בעברית וכוללים המון ידע בכל תחום ובחינם. לאחר קריאה של כל החומר שיש כאן אני מבטיח לכם שרמת הצילומים שלכם תשתפר פלאים.
יש לכם עוד אתרים? שתפו אותי.


שנה טובה, וגמר חתימה טובה!

תגובה 1:

  1. סקירה יפה, אשמח לדון איתך בחלק מהנושאים שלעיל.
    amessica(at)gmail.com

    השבמחק