יום חמישי, 3 ביוני 2010

אינטרנט בחצי מחיר ופלאפון משתדרגת

פלאפון הכריזה בשבוע שעבר על שדרוג מהירות הגלישה ברשת דור 3.75 בטכנולוגיית HSPA+ (ממותג כ- High Speed GSM+). כעת הרשת מתהדרת במהירות של עד 21 מגה-ביט הורדה ו5 מגה-ביט העלאה. בתור התחלה פלאפון משווקת חבילה של 15 מגה. זאת מהירות מקסימלית תיאורטית, ובפועל המהירויות נמוכות יותר. לא מזמן יצא לי לבדוק בעצמי את מהירות הגלישה באחד הדוכנים של פלאלפון, באמצעות נטבוק הכולל מודם סלולרי מובנה. לפני השדרוג, מהירות הגלישה בפועל עמדה על 5 מגה-ביט הורדה ו1 מגה-ביט העלאה. זאת בזמן שהמהירות המקסימלית המוצהרת עמדה לפני השדרוג על 7.2 מגה-ביט ו2.5 מגה-ביט בהתאמה.


למרות זאת, מדובר בשדרוג משמעותי במהירות הגלישה ובמיוחד במהירות ההעלאה, דבר שלא מובן מאליו באינטרנט הנייח הישאלי: בעוד שבאינטרנט הסלולארי היחס בין הורדה להעלאה עומד על 4 ל-1, באינטרנט הנייח היחס עומד על 12 ל1 (במהירות 10 מגה בבזק). הסיבה ליחס הקיצוני והלא סימטרי כבר מזמן לא סיבה טכנולוגית גרידא, אלא סיבה כלכלית: לחברת בזק לא כדאי לשפר את מהירות ההעלאה כי אז הרבה לקוחות עסקיים שמשלמים הון לבזק עבור חיבור עסקי יקחו חיבור ופרטי וכך בזק תפסיד. כתבתי על כך בהרחבה בעבר.

בשורה התחתונה הלקוחות הפרטיים נפגעים וחזון הWeb 2.0 (תוכן מבוסס גולשים) יורד לתמיון. יכול להיות שהכרזתה של פלאפון תגרום להתפתחות מעניינת דומה גם בשוק האינטרנט הנייח, מה שבטוח זה שבעתיד הנראה לעין לא ניתן יהיה לעשות שימוש מאסיבי באינטרנט אלחוטי בלי להיכנס לחובות עתק אצל חברות הסלולר (שמבצעות חיוב לפי KB). אצל סלקום אמנם יש חבילת גלישה ללא הגבלה (חופשי חודשי) אך היא מגובה בחוזה התקשרות דרקוני שמתיר לה לחסום שיתוף קבצים ולהוריד את רוחב הפס, כפי שהזכרתי כאן. בנוסף, לקוחות סלקום שברשותם חבילת גלישה דור 3 רגילה של WAP, עלולים לקבל חשבון חודשי על סך אלפי שקלים בגלל שבחבילת WAP החיוב אינו חופשי חודשי ועל חריגה מהחבילה תשלמו 0.99 ש"ח לKB, וזו לא טעות דפוס! קראתם נכון, עבור חריגה של 10 מגה מהחבילה תשלמו 10,000 שקלים, בהנחה שגלשתם דרך WAP. עוד על כך בכתבתו של אבי וייס מ TheCom.

ומה עם האינטרנט הנייח? אין סיבה להתרגש מהמהירויות הגבוהות שמתפרסמות חדשות לבקרים בעיתונים. בזמן שמהירות ההורדה מגיעה ל100 מגה-ביט, מהירות ההעלאה מדשדשת מאחור ומגיעה רק עד ל2 מגה-ביט בחבילה היקרה ביותר. גם אם רכשתם חבילה כזאת, אל תצפו להגיע למהירות כזאת בגלישה לחו"ל. הקישורר היחיד של ישראל לחו"ל מתבצע דרך הכבל התת ימי מד-נאוטילוס שמתפקד כמונופול ומפקיע מחירים. לכן הספקיות רוכשות רוחב פס מועט שלא מספיק למאות אלפי לקוחות בפס רחב.
ומה עושה משרד התקשורת? מעסיק את עצמו בחיבור נסיוני של 150 דירות (ובית ספר) בקרית-שמונה בשיתוף עם חברת חשמל. זאת במקום להקים כבל תת ימי חדש שיתחרה במד-נאוטילוס.


אני שמח להודיע שחזרתי לבזק, אחרי תקופה של חצי שנה בקווי זהב 012 אליהם ניידתי את קו הטלפון, ולאחר 4 חודשים בהם גלשתי דרך אינטרנט אלחוטי עם גשר רשת כפי שהסברתי במדריך כאן.
קיבלתי הצעה מאוד משתלמת מנציג דילרים של בזק, שזולה בעשרות אחוזים ואפילו פי 2 ויותר זול מהמחיר המוצע ללקוחות קיימים שנגמרה להם תקופת ההתחייבות.

פרטי החבילה:
  • קו טלפון עם חבילת 500 דקות לנייחים, שיחה מזוהה ושירותים נוספים ב30 ש"ח לחודש למשך חצי שנה, בהתחייבות לחצי שנה. לאחר מכן 54 ש"ח דמי אחזקה ותשלום נוסף על שאר ההטבות (ללא התחייבות, רק צריך לזכור לבטל).
  • תשתית NGN במהירות 10 מגה-ביט והעלאה 800 קילו-ביט. חינם למשך 7 חודשים ראשונים, לאחר מכן 100 ש"ח לחודש, התחייבות לשנה. ממוצע לחודש יוצא 41.6 ש"ח.
  • דמי התקנה, חד פעמי 25 ש"ח.
ספק אינטרנט:
בזק בינלאומי, חודש ראשון חינם ואח"כ 48 ש"ח לחודש בהתחייבות לשנה וחצי.

להלן טבלה לפישוט העיניינים:



קו טלפון בזק
תשתית NGN 10 מגה
ספק אינטרנט
סך הכל
התחייבויות:
חצי שנה
שנה
שנה וחצי

חודש ראשון
30 ₪
0 ₪

0 ₪
30 ₪
חודשים 2-6
48 ₪
78 ₪
חודש 7
55.91* ₪
103.91 ₪
חודשים 8-12
99.47 ₪
203.38 ₪
חודשים 13-24
120.42** ₪
224.33 ₪
חודש 25 והלאה
...
139.29** ₪
315.62 ₪
סך הכל שנה ראשונה ***
515.46 ₪
497.35 ₪
528 ₪
1540.81 ₪
ממוצע לחודש לשנה הראשונה ***
42.95 ₪
41.44 ₪
44 ₪
128.4 ₪

* לאחר חצי שנה יש להתקשר ולבטל את השירותים הנוספים, אחרת תחוייבו בתשלום עליהם:
חבילת 500 דקות - 19.90 ₪ לחודש.
תא קולי, שיחה מזוהה ושיחת מפגש - 9.90 ₪ לחודש.
** בסיום תקופת ההתחייבות של כל אחד מהשירותים, יש להתקשר לקבלת מחיר חדש. המחירים שבטבלה לאחר תקופת ההתחייבות הם מחירי מחירון שתיאלצו לשלם במידה ולא תתקשרו.
*** סך הכל השנתי והממוצע לחודש מחושב לשנה הראשונה בלבד.

יתכן ויציעו לכם ראוטר אלחוטי במודל של חיוב זיכוי. לא מומלץ לקחת אותו, כדי לקבל את ההחזר עליכם להתחייב לבזק לתקופה של שנתיים עד שלוש שנים. כמו כן מחיר הראוטר בבזק (400-700 ש"ח) יקר משמעותית מהמחיר שלו בשוק שעומד על 100-300 ש"ח (המחיר ותקופת ההתחייבות תלויה בסוג הראוטר: תקן N או תקן G)

כל מי שרוצה לחזור לבזק לאחר שסגר איתם חשבון לגמרי (כלומר ניתק גם את הקו וגם את התשתית) יכול לקבל מחיר כזה. מדובר על הפרש מחירים גדול בהשוואה למחירי חברת הוט, שמציעה תשתית נטו במהירות 12 מגה ו1 מגה העלאה ב100 ש"ח לחודש.
שימו לב, אין סיכוי שתקבלו את המחיר שהזכרתי כשתתקשרו למוקד המכירות של בזק סתם כך. עליכם להגיע לנציג דילרים דרך כוכבית-כמה-זה, שלוחה 9199, או לשלוח לי מייל ואשלח לכם בחזרה את הטלפון של הנציג שטיפל בי.
סתם לשם השוואה, ההצעה הראשונה שתקבלו במוקד הרגיל של בזק תהיה: חבילת 10 מגה ב5.01 ש"ח ל-3 חודשים ראשונים ואח"כ 99.9 ש"ח בהתחייבות לשנה. המחיר הממוצע לחודש יוצא 76.18 ש"ח, בהשוואה ל- 41.44 ש"ח (לפי הטבלה), כמעט פי 2!!!
כדי לקבל את המחיר של הספק אינטרנט בבזק בינלאומי עליכם להתמקח ולומר, לדוגמה, שב012 סמייל הציעו לכם מהירות 10 מגה ב39 ש"ח לחודש בהתחייבות לשנה (מה שנכון אגב).

לסיכום, נראה שמהירות האינטרנט הסלולרי עולה מדרגה, יתכן מאוד שגם החברות האחרות (סלקום ואורנג') ישוו את המהירות: לשלושתן יש את אותה הטכנולוגיה בדור 3.75 וע"י שדרוג תוכנה פשוט יחסית, ניתן להגדיל את המהירות (אם כי לא כל המכשירים/מודמים תומכים במהירות כזאת). בשלב זה לא משתלם להתבסס אך ורק על אינטרנט אלחוטי בשל חיוב לפי KB או מגבלות שונות אצל סלקום. מנגד, האינטרנט הנייח צועד במקום. נקודת האור היחידה היא המחיר- כיום לקוחות חדשים (או מתניידים) יכולים לקבל מחיר זול בעשרות אחוזים מלקוח ותיק, אך אל תצפו לקבל זאת בקלות במוקדי השירות הרגילים.

2 תגובות:

  1. יונתן התותח, אני נהנה ומתפעל מהחומר שאתה מפרסם. קבילתי [=תלונתי] מדוע לא קיבלתי עידכונים על פרסומים בחודשים האחרונים? מה עלי לעשות כדי לקבל הודעה על כל פרסום יעיל וחסכוני חדש שאתה מעלה לזיכוי הציבור?
    תודה וכל טוב
    DOVE

    השבמחק
  2. ניתן להצטרף כמנוי RSS או במייל, כך תקבל עדכון רק כאשר מתפרסמת כתבה חדשה.
    אני מקווה לפרסם לעיתים יותר תכופות, בהתאם לזמן הפנוי.

    השבמחק