יום שישי, 6 בנובמבר 2009

שידורי ניסיון חיים ממצלמת dSLR באיכות HQ

ביצעתי נסיון לשידור חי ממצלמת D5000 שברשותי על גבי האינטרנט באיכות טובה (תלוי ברוחב הפס).
האות יוצא מהמצלמה דרך יציאת AV שבמצלמה (איכות SD), מתחבר לכרטיס טלוויזיה ומשם לתוכנה Adobe Flash Media Live Encoder 3. כדי לקבל אודיו יש לחבר מיקרופון נוסף לכרטיס הקול. התוכנה מקודדת את התוכן ב h264 לשידור בזרימה. אח"כ החומר משודר לשרתי BlogTV בגירסה האנגלית, משם התוכן משודר בIPTV לכל המעוניין בפורמט פלאש ללא קידוד מחדש. BlogTV החל את דרכו בגירסה העברית כחלק מהפורטל הישראלי תפוז. לפני שנתיים תפוז פתחו את השירות לדוברי אנגלית ופיתחו אותו מאוד. הגירסה העברית נשארה צולעת באיכות וידאו גרועה, בעיקר בגלל רוחב פס ההעלאה העלוב שיש באינטרנט של ישראל, לכן בחרתי בגירסה האנגלית. אם נכנסים לאתר BlogTV ניתן גם לצ'וטט עם המשדר, או שאפשר להוסיף קוד HTML לכל עמוד אינטרנט ולהפעיל מכל דפדפן עם פלאש עדכני. מיותר לציין שהשירות הוא חינמי ומונה אלפי שדרנים ועשרות תוכניות בלייב בכל זמן נתון מהארץ ומהעולם.

אופציה יותר מעניינת: ניתן להגדיר 2 שידורים אחד באיכות גבוה ואחד בקצב נתונים נמוך יותר שיעבוד גם במכשירים סלולאריים בעלי Flash Lite 3.
גולת הכותרת: נטבוק איכותי עם כרטיס טלוויזיה USB יספיק כדי לקודד את התוכן ולשלוח אותו באמצעות מודם סלולארי/מכשיר דור 3.5 אשר מתפקד בתור מודם. יש לציין שזמן ההשהייה Delay) עומד על 5 שניות. זהו זמן סביר יחסית לפתרונות אחרים ויקרים (נדרש שרת לשידור המוני) לשידור חי באינטרנט (כדוגמת פורמט שידור של מיקרוסופט בWMV)

על פי בדיקות שלי עם שימוש במכשיר מוטורולה V6 דור 3.5 בתור מודם: קצב ההעלאה גבוה יותר מחיבור קווי! הגעתי לקצב הורדה של 1.5 מגה-ביט (190kbps) והעלאה של 360 קילו-ביט (45kbps). עם מודם סלולארי ייעודי ניתן להגיע לקצב של 3 מגה סימטריים להעלאה ולהורדה!
ניתן להגיע לקצב העלאה כזה בטכנולוגית הNGN, (כלומר ADSL2+ עם סיבים אופטיים), אבל מסיבה שנשגבת מבינתי בזק חוסמים את החיבור למקסימים 1 מגה-ביט וHOT חוסמים ל2 בחבילות הכי יקרות שלהם.

ללא ספק מדובר בפיתרון מאוד איכותי לשידורים חיים וניידים (מצלמה+מיקרופון+נטבוק+מודם) של כל מיני אירועים מעניינים.
הניסיון הראשון הזה נעשה בווליום ערד, עם צלמים גרועים (בלוגרים שאין להם מושג בתחום), ואיכות שידור גרועה (אני לא יודע מה היה הסידור שלהם, אני רק יודע שהוא התבסס על אינטרנט סלולארי).

להלן שידורי הניסיון, עם מחשב נייח וחיבור ADSL של 1.5 מגה עם 150 קילוביט העלאה:

 Yoni1Z- Broadcast your self LIVE
 

 (השידורים רוב הזמן לא יהיה פעילים, עם זאת ניתן לשמור את השידור בקובץ על הדיסק לצורכי ארכיון)

לסיכום, כבר כיום ניתן לשדר וידאו חי באיכות SD מלאה מכל מקום ללא חוטים ולכל מקום אחר באמצעות תשתית האינטרנט הסלולארי. כל זאת בפשטות יחסית ובעלות זולה הרבה יותר מבעבר.
כל הנדרש הוא מצלמה ביתית, כרטיס טלוויזיה, מחשב נייד, מודם סלולארי וחבילת גלישה אלחוטית. מגבלות העבר כגון: רוחב פס צר ושרתי הזרמת וידאו יקרים אינן קיימות עוד.
תיאורטית ניתן להפעיל שידורי HD ברוחב פס של 4 מגה-ביט העלאה ומעלה, אך נדרש כרטיס לכידה בHD ומחשב חזק לקידוד כזה.

חבילות הגלישה  הסלולריות - העלאה:
פלאפון מציעה כיום את החיבור הכי מהיר בהעלאה שמגיע עד ל2 מגה-ביט לשניה (250kbps)
אחריה סלקום עם עד 1.2 מגה-ביט העלאה, אך ללא מגבלת תעבורה חודשית. (150kbps)
ואחרונה, אורנג', עם 384 קילו-ביט לשניה בלבד. (48kbps9)
המחירים נעים בין 80 ל-140 ש"ח לחודש וכוללים את התשלום עבור המודם (נתונים, TheMarker).
אלו נתונים מרשימים מאוד בהשוואה להעלאה בתשתיות הנייחות, שם תשלמו בין 100 ל600 שקלים לחודש עבור מהירויות דומות


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה