יום שני, 12 באפריל 2010

המדריך לקניית מחשב נטבוק מיני נייד (Netbook)

בשנים האחרונות התבשרנו על מהפך בשוק המחשבים - לראשונה היקף מכירת המחשבים הניידים עבר את היקף המכירה של מחשבים נייחים. אין ספק שיש צורך הולך וגובר בניידות, יותר ויותר אנשים צריכים את המחשב שלהם איתם בדרכים.
ביחד עם הדרישה לניידות הגיעה הדרישה לזמן סוללה ארוך. מחשבים ניידים רגילים מסוגלים למשוך זמן סוללה של שעתיים שלוש גג. כדי להאריך את זמן הסוללה יש צורך לרכוש סוללות גדולות, כבדות, מסורבלות ויקרות, שפוגעות בחווית השימוש ומטילים בספק את רעיון הניידות.

לפני שנתיים החל לצבור תאוצה שוק משני -  מחשבים מיני ניידים (נטבוקים), הנבדלים ממחשבים ניידים רגילים בכמה פרמטרים:

יתרונות:
  • מחיר- זול משמעותית ממחשבים ניידים רגילים. החל מ1000 ש"ח.
  • משקל- קלים מאוד, בסביבות 1.2KG כולל סוללה.
  • גודל- קטנים הרבה יותר, נוחים לנשיאה
  • זמן סוללה- ארוך משמעותית, יכול להגיע אף ל14 שעות עבודה. 
  • מסך- תאורה אחורית LED שחוסך בחשמל.
חסרונות:
  • ביצועים- נמוכים יותר, בגלל מעבד שצריך לעבוד בהספק נמוך.
  • כרטיס מסך- מובנה וחלש, אך זה עומד להשתנות.
  • מסך- קטן יותר, בסביבות 8-12 אינטש'.
  • גודל- גם המקלדת הצטמצמה, ויתכן שתהיה פחות נוחה לחלק מהמשתמשים.
שוק הנטבוקים מסתמך ברובו המוחלט על פלטפורמה ומעבדים של אינטל, השולטת בשוק זה ביד רמה. אחריה ממוקמת AMD וגם Nvidia המספקת ערכות שבבים, כרטיסי מסך ולאחרונה גם פלטפורמה משלה לנטבוקים וטאבלטים (Tegra2 / Tegra).
לאינטל 3 משפחות מעבדים עיקריות המיועדים לנטבוקים: Z5XX, N2XX, N4XX. מעבדים אלה הם בעלי ליבה אחת אך תומכים ב2 נימים (Hyper-Threading). קיימים משפחות נוספות מסדרת Atom אך הם לא מיועדים במקור לנטבוקים וצורכים הספק רב הרבה יותר.
בנוסף למעבד יש צורך גם בערכת שבבים (Chipset) הצורכת הספק רב. ערכת השבבים כוללת את את המעבד הגרפי, ואת שלל הגשרים.

בארץ ניתן למצוא 4 מעבדים נפוצים:
Intel Atom Z520- יצא באפריל 2008, תדר 1333Mhz והספק של 2 וואט. ההספק הכולל של המעבד ושל ערכת השבבים המצורפת (Intel GMA 500) עומד על 5 וואט בלבד.

Intel Atom N270- יצא ביוני 2008. עובד בתדר 1600Mhz, בעל הספק של 2.5 וואט
Intel Atom N280- יצא בפברואר 2009, תדר 1667Mhz גם הוא עם הספק של 2.5
המעבד N270/N280 וערכת השבבים המצורפת (945GSE) צורכים הספק של 11.8 וואט (לא כולל מסך והתקנים חיצוניים)

Intel Atom N450- יצא בתחילת 2010, תדר 1667Mhz, הספק של 5.5 וואט אך כולל בתוכו גם את השבב הגרפי (GPU). מעבד זה תומך ב64Bit וב- 2GB זיכרון. הספק כולל של נטבוק כזה מגיע ל- 7 וואט בלבד, מעט יותר מנטבוק מבוסס Z520.

ביצועים, הספק וזמן סוללה:
תדר השעון אינו הפרמטר היחיד הקובע את ביצועיו של מעבד, במקרה הספציפי הזה שאר הפרמטרים זניחים ואין טעם להיכנס לפרטים. 4 המעבדים הנ"ל הם בעלי ביצועים דומים למדי, אם כי הZ520 הוא החלש מכולם. ההבדל העיקרי הוא בהספק. מעבדים אלו חלשים בערך פי 2 ממעבד אינטל מסוג Pentium M הפשוט ביותר שניתן להשיג.

הספק המערכת עומד ביחס ישר לזמן הסוללה. ככל שההספק יותר נמוך, כך המחשב יפעל יותר זמן עם סוללה נתונה. בשוק קיימות סוללות של 3, 6, ו- 8 תאים. מספר התאים לא אומר הכל על כוחה של סוללה, יש לבדוק את יחידת המידה המקובלת: מילי-אמפר לשעה (mAh). לדוגמה, סוללת 6 תאים נעה סביב ה4000 mAh. ניתן לבצע חישוב בעצמכם (במידה ואתם יודעים את הספק המחשב, כולל המסך וההתקנים הנוספים), ברוב המקרים ניתן להסתמך על הצהרת היצרן לגבי זמן הסוללה.

מתחרים:
AMD Neo- המעבדים בסדרה זו יותר חזקים ממעבדי אינטל Atom, אך עם זאת גם יותר יקרים ויותר בזבזנים בהספק (שמגיע ל15 וואט). יש מעבדים הכוללים 2 ליבות ומיועדים בעיקר למחשבים האולטרא-ניידים, אשר שוקלים בסביבות 1.5 קילו ובעלי מסך 14 אינטש' לערך. המחיר בהתאם!

Nvidia TEGRA- פלטפורמה ייחודית המיועדת בעיקר למחשבי לוח (טאבלטים) אך בעתיד גם לנטבוקים, כוללת בתוכה מעבד ARM ושבב גרפי משולב עם האצת חומרה. הדור החדש של הפלטפורמה (Tegra2) מציע ביצועים כפולים לעומת הדור הקודם ומאפשר הצגת סרטי Full HD ב- 1080p.
מכיוון שאין לNvidia הרשאות לעשות שימוש בארכיטקטורת i386 של אינטל, לא ניתן להתקין גירסאות מלאות של Windows, אלא רק Windows Mobile/CE, אנדרואיד ובקרוב Crome OS של גוגל.

מי אמר שאי אפשר ליהנות משני העולמות?
Nvidia ION - כדי לתת פתרון לביצועים החלשים של השבב הגרפי של אינטל, הוציאה Nvidia ערכת שבבים משלה, המחליפה את זו של אינטל, וכוללת שבב גרפי מסוג Geforce 9400M. שבב זה תומך בהאצת חומרה ומאפשר הצגה חלקה של Full HD 1080p, והאצת CUDA. נטבוקים מסדרת N2XX הכוללים את Nvidia ION, כוללים יציאת HDMI.
אינטל לא אוהבת את זה, ובתגובה מציעה ליצרני המחשבים חבילה הכוללת מעבד+ערכת שבבים, במחיר יותר זול ממעבד בלבד.
קיימים 2 גירסאות של Nvidia ION מהדור הראשון, אחת ION והשניה ION LE. גירסת ה LE לא כוללת תמיכה בDirectX 10, שבכל מקרה חלונות XP לא תומכת בה. למי שמעוניין, הצליחו לפרוץ את הLE ולאפשר DirexX10 בחלונות 7.
לION מהדור הראשון אין זיכרון גרפי ייעודי, הזיכרון הגרפי (128MB או 256MB תלוי בדגם הנטבוק) נלקח מהזיכרון הראשי של המחשב.
מחשבים הכוללים את Nvidia Ion:
HP® Mini 311
ASUS Eee PC™ 1201N
Lenovo IdeaPad S12
Samsung N510 

Nvidia ION2- הדור החדש של ION, מיועד לחבור יחד למעבדים החדשים של אינטל N4XX, הפעם השבב הגרפי לא מחליף את השבב של אינטל, אלא מתייצב לצידו. טכנולוגיה חדשה Nvidia Optimus, מחליטה אוטומטית איזה שבב גרפי יפעל בהתאם לדרישה. בשימוש רגיל הION יכבה ויעשה שימוש בשבב הגרפי המובנה במעבד אינטל. בשימושים יותר רציניים, כמו משחקים וסרטים, הION יכנס לפעולה. כך משיגים גם ביצועים טובים וגם זמן סוללה ארוך.
ל ION2 ממשק חיבור של PCI Express וזיכרון ייעודי.
קיימות 2 גרסאות של ION2, הראשונה המשולבת במחשבים בעלי מסך 10 אינטש', בעלת 8 מעבדי הצללה CUDA והגירסה השניה למסכי 12 אינטש' בעלת 16 מעבדי CUDA. אין הבדל במחינת ניגון סרטים, אך מבחינת שימוש בCUDA ומשחקי מחשב, יש יתרון לגירסה השניה עם ביצועים טובים פי 1.5.
עד כה הוכרזו רק 2 מחשבים הכוללים את ION2:
ASUS Eee PC 1201PN בעל מסך 12 אינטש'.
Acer Aspire One 532g בעל מסך 10 אינטש'.
עדכון: יש דחייה באספקת המחשבים, והם יוצעו למכירה רק בסוף מאי - תחילת יוני. כמו כן הASUS לא יתמוך ב- Nvidia Optimus ויכיל רק ION2


מערכת הפעלה:
קיימות 3 מערכות הפעלה שיעבדו פרקטית על נטבוקים:
Windows XP- בדרך כלל מגיע ביחד עם המחשב, כי לא ניתן לרכוש עוד עותק של XP. המערכת יצאה בשנת 2001 ואפשר לומר שזמנה עבר. לדעתי, אם כבר, עדיף להתקין Windows 2000, שיספק ביצועים טובים בהרבה, אך לא כל התוכנות החדשות תומכות בו.

Windows 7 Starter - זוהי גירסה מסורסת של חלונות 7, אלה עיקרי הדברים שהוסרו ממנה בהשוואה לגירסת ה- Ultimate: אין תמיכה ב64 ביט, אין אפשרות להתקנת חבילת שפות, אין תמיכה בתצוגה של כמה מסכים, אין תמיכה בניגון DVD (האמנם?), אין XP Mode, אין מצב מצגות, אין שיתוף חיבור אינטרנט, אין תמיכה במדפסת רשת, אין מולטי-טאץ', אין ממשק Aero, אין מדיה סנטר, אין אפשרות לשנות את תמונת שולחן העבודה (!!!), אין החלפת משתמשים מהירה, בכלל כל פעולה במחשב מתבצעת על הרשאת Administrator (טעות גדולה מבחינת אבטחה), אין שולחן עבודה מרוחק.
מה לא הגבילו? בהתחלה הייתה כוונה להגביל את מספר החלונות הפתוחים ל3. לבסוף הוחלט לא להטיל את הגזירה הזו.
גם גירסאות אחרות של Windows 7 יעבדו על נטבוקים, במיוחד כאלה עם Nvidia ION המנצלים את DirectX 10 שלא נתמך בחלונות XP. אולם, לא תקבלו ביחד עם הנטבוק את Windows 7 Home Premium למשל, כדי לחסוך בעלויות. אתם תצטרכו לקנות עותק נפרד (או להוריד), ואם כבר אז שיהיה ב64 ביט (מחייב נטבוק מבוסס N4XX)

Linux Ubuntu- מגיעה בעברית מלאה, התקנה קלה גם דרך כרטיס זיכרון, תמיכה גם ב64 ביט, פשוטה ואינטואיטיבית גם למשתמשים לא מנוסים. יותר מהירה מXP ומ7. תמיכה מצויינת בהמון רכיבים ויצרני ציוד. רוב מחלות הילדות של הלינקוס נפתרו, כעת אפשר כמעט לשכוח משורת הטרמינל, ניתן להתקין להסיר ולעדכן דרך מנהל התוכניות.

מדוע צריך 64 ביט כאשר נטבוקים תומכים רק ב2GB זיכרון?
משתמשים רגילים באמת לא צריכים את זה, אם כי יש דיווחים על תוכניות שרצות יותר מהר בגירסת 64 ביט. ההבדל העיקרי בין 32 ל64 ביט הוא התמיכה בזיכרון מורחב, מעבר ל 3.15GB בהם 32 ביט תומכים. בכל מקרה אי אפשר להתקין (גם פיסית וגם כי אין תמיכה) יותר מ2GB על נטבוקים, אז בשביל מה 64 ביט?
אם אתם עורכי וידאו או גרפיקאים ומשתמשים בחבילת התוכנות של Adobe, דעו לכם שהגירסה האחרונה Adobe Creative Suite CS5 (הכוללת פוטושופ, פרמייר, אפטר אפקטס ועוד) תצא רק בגירסת 64 ביט.
בנוסף אדובי הכריזה על תמיכה בכרטיסי מסך של Nvidia הכוללים האצת חומרה Cuda, האם הגיע היום בו ניתן להשתמש בתוכנות אדובי על נטבוקים קטנים וחלשים? מוקדם מכדי לדעת, אדובי פרסמה רשימה של 5 כרטיסים נתמכים בלבד, כאשר Ion לא ביניהם (אולי תתווסף תמיכה בעתיד)

ומה בעתיד?
אינטל מתכננת להוציא בקרוב את מעבד ה Atom N470 שיהיה בעל מהירות שעון של 1.83Ghz ובהתאם ביצועים משופרים.
כמו כן אנו צפויים להכרזה על Intel Atom N500 שיהיה בעל 2 ליבות בעל צריכת הספק נמוכה וייעוד לנטבוקים (שלא כמו N330 שהוא 2 ליבות אך לא תוכנן במקור לנטבוקים וצורך יותר הספק). כרגע אין פרטים נוספים על מעבד זה.
בקיץ אמורים לצאת נטבוקים נוספים הכוללים ION2 מיצרנים רבים.
ביוני אמור לצאת Asus Eee PC 1215N, גירסה משודרגת של 1205P שכן תתמוך ב Nvidia Optimus בנוסף ל ION2, ובשילוב עם מעבד ה N500 הדו ליבתי.

הצטרפו לקבוצת הרכישה!
המחירים בארץ עדיין יקרים ב30-40 אחוזים בהשוואה לחו"ל, הפתרון הטוב ביותר הוא הצטרפות לקבוצת רכישה: מתארגנים מספר גדול של קונים, מסכמים על דגם ספציפי, פונים ישירות ליבואן הרשמי ומקבלים מחיר זול במיוחד (ללא פערי תיווך) כולל אחריות מלאה מהיבואן!
בעקבות הפוסט הקודם שלי החלטתי לפתוח קבוצת רכישה שכזאת. כולם מוזמנים להירשם! (לא רק מורים) ניתן להרשם ליותר ממחשב אחד, או לחלופין לספר לחברים/משפחה שירשמו גם הם. ככל שיהיו יותר מעוניינים כך המחיר ירד. הכוונה היא לבחור במחשב מבוסס Atom N450 בעל זמן סוללה ארוך.
להרשמה ולמילוי פרטים לחצו כאן, או הרשמו בטופס משמאל למעלה.
עדכון: מייל עם פרטים ראשוניים נשלח לנרשמים. אני עומדים כרגע על 20 נרשמים ועדיין אפשר להצטרף. הדגמים שבאים בחשבון כרגע:
 Asus Eee PC 1005P, Dell Inspiron Mini 10, HP Mini 210-1020ej, Acer Aspire One 532H, SAMSUNG N150/N210

לסיכום, מהפכת הנטבוקים בשיאה, כבר היום אנו זוכים לראות מחשבים ניידים באמת - קטנים, קלים, זולים, ובעלי זמן סוללה ארוך במיוחד. עם תוספת קטנה למחיר ניתן לשלב גם ערכת שבבים Nvidia Ion וכך לקבל ביצועים טובים יותר במשחקים וניגון סרטים בFull HD. כמעט כל הנטבוקים הנמכרים בארץ מבוססים על מעבדי אינטל, וזאת משום שהמתחרים לא עומדים ברף שקבעה אינטל בסוגיית המחיר וזמן הסוללה. כדי לחסוך, מומלץ לרכוש נטבוק ללא מערכת הפעלה ולהתקין עליו לינוקס אובונטו. ניתן לחסוך גם את פערי התיווך ע"י הצטרפות לקבוצת הרכישה. העתיד צופן בחובו דגמים נוספים ומעניינים, התחרות מתחממת והצרכנים ירוויחו מזה בסופו של דבר.

    5 תגובות:

    1. אל תקחו אסוס בגלל השירות הגרוע שלהם בארץ!!!

      השבמחק
    2. האם תוכל להביא דוגמה?
      כמו כן יכול להיות שזה לא מקרה מייצג

      השבמחק
    3. מה עם קבוצת הרכישה?
      לא פרסמת כלום במייל פרטים לא כלום.

      השבמחק
    4. הפוסט עודכן, פרטים ראשוניים נשלחו לנרשמים.

      השבמחק
    5. אחת מהבעיות הגדולות במחשבי טבלאט אלו הסוללות של המחשבים שנגמרות מהר מדי...לעומת לפטופים שהסוללות מחזיקות מעמד זמן רב יותר

      השבמחק