יום חמישי, 25 בפברואר 2010

ביקורת רובוט GigaPan

GigaPan, רובוט לצילום פנורמי - ביקורת
במסגרת פרוייקט פנורמי שאני הולך לצלם ולעבד בקרוב, קיבלתי לידי את הרובוט הפנורמי לבדיקה.
המכשיר עונה לשם GigaPan, ותפקידו לצלם מספר רב של חשיפות מהן ניתן להרכיב תמונה פנורמית בכל גודל שתרצו. קיימת אופציה גם לצילום של 360x180 מעלות - צילום ספירה (אווירה) או "סיור וירטואלי" בעברית.
המכשיר פועל על 6 סוללות AA, ומתחבר לכל חצובה רגילה. עליו מתחברת מצלמה. למכשיר, יש 2 מנועים: אחד שולט על התנועה ימינה/שמאלה, והשני למעלה/למטה. בנוסף קיים הדק ניתן לכוונון שמטרתו ללחוץ על כפתור הצילום במצלמה. בחזית המכשיר לוח מקשים ומסך קטן, בו ניתן לקבוע את גודל הפנורמה, ואת זווית ההזזה בין תמונה לתמונה. ככל שזוית ההזזה יותר קטנה, כך ידרשו יותר תמונות. הרזולוציה של הפנורמה הסופית תלויה במספר התמונות ובזום האופטי של המצלמה אותה מחברים ובגודל החיישן שלה. כמובן שצריך להגדיר את המצלמה למצב ידני מלא, עסקנו בסיבות לכך בפוסטים קודמים.


אחרי שלב ההגדרות, המכשיר יפעל בעצמו ויתחיל לצלם את רצף התמונות, טור טור, בצורה אוטומטית לחלוטין, ללא מגע אדם. הודות למכשיר, אפשר לישון טוב בלילה- לא יקרה מצב בשלב העיבוד, בו תגלו כי חסרה תמונה אחת, ויש ריבוע שחור בדיוק באמצע הפנורמה שלכם.

ראוי להזכיר כי קיימים שני דגמים ל GigaPan, אחד מקצועי המאפשר חיבור מצלמות רפלקס עם עדשות גדולות, ואחד קטן יותר המתאים למצלמות כיס. אני קיבלתי לבדיקה את הדגם הקטן, עליו התקנתי מצלמת Minolta Dimage Z5.

יתרונות:
  • צילום פנורמות עתירות פיקסלים בצורה אוטומטית.
  • כולל את כל ההגדרות הנדרשות.
  • כולל חיבור לחצוב.
  • כולל פלס איזון.
  • תואם לדגמים רבים של מצלמות קומפקטיות, גם לדגמים שלא מופיעים ברשימה (בתנאי שלא חורגים מגודל מסויים).

חסרונות:
  • אין קישור אלקטרוני עם המצלמה - בעייתי לצלם פנורמות בHDR.
  • בעלי מצלמות רפלקס גדולות ידרשו לשדרג לדגם היקר יותר.
  • אין מסילה המאפשרת הזזת המצלמה קדימה ואחורה- לכן לא ניתן למנוע את אפקט הפרלקס - כלומר אין התאמה לצילומי פנים. 
  • על הסוללות להיות טעונות במלואן. לא יתפקד עם סוללות חלשות. כמו כן בית הסוללה מעט בעייתי

יצאתי עם ההרכב המנצח: חצובה+GigaPan+מינולטה ונסעתי למערת קשת, ליד גבול לבנון, לצלם קצת נוף.
כיוונתי את המצלמה למצב ידני עם נתוני חשיפה מאוזנים, הגדרתי את זוויות הצילום והשארתי את שאר העבודה לרובוט. בשל מגבלות זמן, בחרתי לצלם פנורמה קטנה יחסית, המורכבת מ90 תמונות של מושב יערה.
לפניכם התמונה בעלת 238 מגה פיקסל. עדיין לא ג'יגה פיקסל כמו התמונה של אובמה, אבל מתקרב. למחשב שלי (עם Hugin) לקח כמה שעות טובות לעבד את הפנורמה הזאת. לזה התכוונתי כשכתבתי מגבלת זמן, לצלם את 90 התמונות לקח 5 דקות בערך.


פנורמה זו צולמה עם קצה עדשת הזום בעלת הגדלה של 12x (שווה ערך ל420 מ"מ בפילם)
כדי לאמוד נכונה את המרחב אני מצרף פנורמה רחבה שגם אותה צילמתי עם הGigaPan

לסיכום, מדובר בפתרון יעיל מאוד לעצלנים שביננו הרוצים להפיק תמונות פנורמיות עתירות פיקסלים עם המצלמה הקומפקטית שברשותם, וכל זאת ללא לקיחת סיכונים מיותרים - מה שנקרא ללכת על בטוח.
למרות כל האמצעים העומדים לרשותנו כדוגמת הרובוט, עדיין לא ניתן לדעת בוודאות כיצד תראה התמונה הסופית במעמד הצילום. בחירת הקומפוזיציה עוברת לשלב העיבוד הממוחשב, השלב היותר משמעותי בכל התהליך.


פורטפוליו ואלבומים חדשים.
כפי שכבר אמרתי יש לי פורטפוליו חדש, המרכז את העבודות שלי וכמה שורות על אופיו של כל צילום. בנתיים זה דיי צנוע, מסתבר שBlogger עדיף על Google Sites מהרבה בחינות.
ניתן להגיע לאלבומים שלי ישירות דרך כאן, שיתעדכנו על בסיס קבוע.
עדכון קטן: תייגתי מחדש את כל הפוסטים בבלוג, כעת ניתן לצפות בפוסטים על פי נושאים מורחבים בצורה נוחה יותר.

גילוי נאות- פוסט זה מתפרסם ביום הולדתי ה22!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה