יום חמישי, 28 בינואר 2010

על הדפסות, הגדלות ורזולוציה.

בעולם הדיגיטלי פחות אנשים טורחים להדפיס את התמונות שלהם. למי יש כוח ללכת לחנות צילום, להזין את כרטיס הזיכרון לעמדה ולהתחיל לבחור כמה תמונות טובות מתוך המאות (אם לא אלפי) תמונות שצילמתם.
לדעתי, ממש חבל שאנשים לא מדפיסים. נכון שיותר נוח כשיש את כל התמונות על המחשב אבל אין כמו אלבום התמונות הישן והטוב. לפניכם מדריך שיעשה לכם את החיים הרבה יותר פשוטים: תוכלו לשלוח תמונות להדפסה דרך האינטרנט מבלי להגיע לחנות, תלמדו איך לבחור את התמונות הטובות, איך לבצע תיקוני צבע (איזון לבן ופרופילי צבע) ועל הדרך תחסכו כמה שקלים.

הדפסה דרך האינטרנט, רזולוציה והגדלות.
קיימים הרבה מעבדות להדפסת תמונות בארץ, לחלקן אתר אינטרנט המאפשר שליחה (דרך האינטרנט) של התמונות להדפסה, תשלום בכרטיס אשראי ושליחה בחזרה (דרך דואר ישראל) של התמונות המודפסות ישר לפתח הבית. לרוב המחיר לשליחה דרך האתר יהיה זול משמעותית מהמחיר בחנות.

רזולוציה-
המלצתי החמה לכל הצלמים הדיגיטליים היא כזאת: שמרו תמיד את התמונות שאתם מצלמים ברזולוציה הכי גבוהה הנתמכת במצלמה, אך יש כמה סייגים:
אל תשתמשו לעולם בזום דיגיטלי (ניתן לבטל אופציה זו בתפריט של רוב המצלמות), זום דיגיטלי הוא בעצם אינטרפולציה בתוספת חיתוך (קרופ).
במידה וניתן צלמו בRAW, הדבר יאפשר תיקוני צבע עתידיים.
במצלמות הקומפקטיות של היום הפיקסלים מתרבים כמו שרצים, ואיכותם פוחתת. לכן מומלץ לבצע בדיקה מדגמית על תמונות שצילמתם ב100% הגדלה ולראות אם באמת יש צורך בכל הפיקסלים. אם אין צורך ניתן לבחור ברזולוציה יותר נמוכה ולחסוך מקום בכרטיס הזיכרון.

הדפסה-
רזולוצית ההדפסה (על נייר) האופיינית עומדת על 300DPI. זה לא משנה אם אתם מדפיסים בבית או במעבדה, לא תקבלו איכות טובה יותר. וגם אם כן, תצטרכו זכוכית מגדלת כדי להבחין בהבדל.
DPI מציין נקודות פר אינטש. המונח הזה בעייתי ורבים נוטים להתבלבל. יש הבדל בין פיקסלים לנקודות (לרוב מתכוונים לנקודות דיו), פיקסל אחד בהדפסה מורכב מכמה נקודות דיו (מה שמסביר את הפרסומים של 2400DPI על מדפסות).
אני לא ארחיב, מעתה והלאה אשתמש במונח פיקסלים לס"מ כדי לחשב את הרזולוציה המתאימה לכל הדפסה/הגדלה.
לאחר חישוב: 300DPI שווה ערך ל- 118 פיקסלים לס"מ.
להלן פירוט גדלים נפוצים להדפסה במעבדות והרזולוציה המינימלית המומלצת לקבלת תוצאות איכות:
9x13cm = 1063x1535 = 1.63Mp
10x15cm = 1200x1800 = 2.16Mp
13x18cm = 1535x2126 = 3.26Mp
15x21cm = 1772x2480 = 4.39Mp
18x24cm = 2126x2834 = 6.02Mp
לדוגמה, עבור הדפסה בגודל סטנדרטי 10x15 ס"מ  (4x6 אינטש') נדרשת רזולוציה של 1200x1800, כלומר 2.16 מגה-פיקסל.

הגדלות וחיתוכים-
שימו לב, נייר ההדפסה הרגיל הוא ביחס של 3:2 ולא 4:3 כמו רוב המסכים והמצלמות הקומפקטיות. נייר הדפסה גדול יותר (להגלות) יכול להופיע ביחסים אחרים (5:4) אז שימו לב.
במקרה זה 2 אופציות:
  • לבצע חיתוך לפני השליחה להדפסה.
  • לבחור באתר המעבדה אם להשאיר קצוות לבנים (מימין ומשמאל) או לבצע חיתוך קצוות עליונות ותחתונות (שמאבד מידע מהתמונה). 
כמה הערות:
  • ניתן לבצע  חיתוך עבור חלק מהתמונה כרצונכם (במידה ויש לכם מגה-פיקסלים ספייר).
  • יש לבצע חיתוך ליחס 3:2 והקטנה לרזולוציה המתאימה לפני השליחה.
  • בכל מקרה אין לרדת מהרזולוציות המומלצות בפירוט לפי גודל הנייר.
  • אין צורך לשלוח ברזולוציות גבוהות מהמוזכר, השליחה תהיה איטית יותר ואין בכך כל יתרון (החנות מבצעת הקטנה לגודל המתאים בכל מקרה) 
ניתן לבצע שינוי גודל ללא איבוד פרופורציה ללא צורך בחיתוך. זאת בעזרת המדריך שפירסמתי בעבר ונמצא כאן.

תהליך סינון התמונות
ראוי שהסינון הראשוני יתבצע מיד לאחר הצילום. אם צילמתם תמונות זוועתיות, מחקו אותם ישירות מהמצלמה. לאחר מכן העבירו את התמונות לתוכנה המועדפת עליכם. אני משתמש בפיקאסה, שם ניתן לסמן כל תמונה בכוכב. כל כמה חודשים אני מחליט שהגיע הזמן להדפיס תמונות, אז אני מפנה לעצמי שעה שעתיים לעבור על כל התמונות מהתקופה האחרונה ובוחר 100 200 או 300 הכי טובות, אותן אני מייצא בגודל מוקטן (שתואם לגדלי ההדפסה הנ"ל) ושולח למעבדה מתחת לבית (דרך האינטרנט כמובן). למחרת התמונות מוכנות (לפעמים אפילו באותו יום).

מה עושים אם הרזולוציה שברשותי לא מספיק גבוהה?
ניתן להגדיל את הרזולוציה באמצעות אינטרפולציה. קיימים 3 אלגוריתמים נפוצים והם: Nearest Neighbour, Linear interpolation, ו-Cubic. אלגוריתם "השכן הקרוב" הוא הכי מהיר והכי לא איכותי, אח"כ הליניארי בו משתמשות רוב המצלמות כאשר אתם מפעילים זום דיגיטלי. Cubic הוא העדיף מביניהם ונמצא בתוכנת פוטושופ או גימפ כברירת מחדל.
קיימים אלגוריתמים נוספים, אך הם לא חינמיים ורשומים בפטנט. התוצאות שלהם הרבה יותר טובות אבל הדבר כרוך בתשלום. אלגוריתם S-Spline נמצא בתוכנה Photo Zoom Pro והוא הטוב ביותר שראיתי. בנוסף קיים אלגוריתם Pyramid שנמצא בQimage. קיימות עוד תוכנות אבל לי יצא להתנסות בשניים הנ"ל. יש לציין שאף אלגוריתם לא יכול ליצור מידע יש מאין, אין פה מעשי קסמים, לא יכולים להווצר פרטים שלא היו שם קודם. אבל מה שכן יש שימוש במתמטיקה מורכבת ובווקטורים המזהים קצוות בתמונה ומעגלים אותם בצורה עדינה וריאליסטית, בהגדלות ענקיות ממש נדמה שאתם צופים בציור עם צבעי שמן.

במידה ואמצא אלגוריתם חכם וחינמי שעושה עבודה דומה, אכתוב מדריך. עד כאן, רות סוף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה