יום חמישי, 19 באוגוסט 2010

מדריך: מצלמה בשלט רחוק כולל LiveView . וגם, כרטיסי זיכרון אלחוטיים

בעידן הדיגיטלי, לכל מצלמה יש חיבור USB, דרכו ניתן להעביר למחשב את התמונות שצילמתם (וגם את הסרטונים). צלמים מקצועיים יעדיפו להעביר את התמונות דרך קורא כרטיסים חיצוני, ולא ישירות דרך המצלמה. העברה ישירה מהמצלמה באמצעות USB תבזבז לכם את הסוללות, וברוב המקרים תהיה גם איטית יותר.
לחיבור הUSB הנפוץ יש שימוש נוסף, קצת פחות מוכר: שליטה מרחוק בהגדרות המצלמה וצילום מתוזמן ללא מגע במצלמה עצמה. רוצים לשנות נתוני חשיפה? בבקשה. רוצים לשלוט במנגנון האוטו-פוקוס? אין בעיה. כך ניתן לצלם ולצלם גם מקילומטר, גם בתזמונים קבועים מראש (TimeLapse) וגם ללא רעידות. יציבות זו חיונית למגוון רחב של צילומים: צילומי מאקרו, חשיפות ארוכות וצילומי טלה.

דרישות מוקדמות:
מצלמה תומכת - רפלקסיות דיגיטליות (dSLR) של קנון או ניקון.
כבל USB תואם- MiniUSB או MicroUSB תלוי בדגם המצלמה.
תוכנת שליטה דרך המחשב- חינמית או קניינית כמפורט בהמשך.
חצובה או כל דבר יציב אחר לקיבוע המצלמה.

מצד אדום אחד, מצלמות קנון מגיעות עם תוכנת שליטה בשם Canon EOS Utility software ללא תוספת תשלום, ביחד עם הדיסק של הדרייברים.
מצד צהוב שני, מצלמות ניקון מגיעות ללא תוכנת שליטה, אלא רק עם דרייברים בסיסיים.  רוצים שליטה מרחוק? תשלמו עוד ותקבלו את התוכנה ששמה Nikon Camera Control Pro.
כמו תמיד, יש לי חדשות טובות בשבילכם: קיימת תוכנה חלופית, בחינם אין כסף, שעושה עבודה לא פחות טובה. לתוכנה קוראים DCamCapture.
להורדה לחצו כאן.

טבלת השוואה:



Nikon Camera Control Pro
DCamCapture Canon EOS Utility software
אוטופוקוס כן כן כן
שליטה
בנקודות פוקוס
כן רק
דרך פקדי המצלמה
כן
איזון
לבן
כן כן
שליטה
בנתוני חשיפה
מלאה מלאה
רזולוצית LiveView 640x426 1024x682 (הערכה)
הקלטת וידאו לא כן, 15fps ללא אודיו לא
אמצעי אחסון כרטיס זיכרון / דיסק קשיח
שליטה אלחוטית כן, באמצעות מתאם WiFi לא לא
מחיר
החל מ- 150$
חינם חינם, מגיע עם המצלמה

חסרונות:
  • הקומבינציה הזאת זוללת סוללות, במיוחד במצב LiveView. יש להצטייד בסוללות רזרביות.
  • אין אופצית הטענת הסוללה דרך USB למרות שאופציה זו טריוויאלית.

שלבי העבודה:
  1. מתקינים את אחת התוכנות על המחשב.
  2. מקבעים את המצלמה במקום יציב.
  3. מחברים את כבל הUSB ומדליקים את המצלמה.
  4. ממתינים לסיום התקנת הדרייבים (מתבצע אוטומטית בד"כ).
  5. נכנסים לתוכנת השליטה ומתחילים לתפעל.
בהתאם לתוכנה בה אתם משתמשים, ניתן לשנות חלק מהגדרות החשיפה, או לחלופין לצלם במצב אוטומטי. כל זאת באמצעות ממשק פשוט הכולל גם מצב LiveView במצלמות תומכות. כמו כן ניתן לתזמן צילום ברצף בהפרשים קבועים ולחבר אח"כ את התמונות לסרטון Timelapse, לפי המדריך הזה.

אביזרים נוספים לניידות אמיתית
שלט אלחוטי למצלמות ניקון-
כל מצלמות הdSLR של ניקון כוללות חיישן תת-אדום (IR) שמאפשר שליטה אלחוטית במחשף (כפתור הצילום). כל שצריך לעשות זה לרכוש שלט תת-אדום תואם ניקון, בפחות מ3$ ב- Ebay, כולל משלוח. זמן החשיפה נקבע דרך פקדי המצלמה, במידה ובחרתם במצב Bulb, לחיצה ראשונה בשלט תתחיל את החשיפה, ולחיצה שניה תסיים. כך ניתן להגיע לחשיפה של שעות (לצילום כוכבים לדוגמה) כאשר המגבלה היחידה היא קיבולת הסוללה.
כרטיס זיכרון אלחוטי -EyeFye
זהו כרטיס זיכרון לכל דבר מסוג SD שכולל בתוכו כרטיס רשת אלחוטי WiFi. כל תמונה שמצולמת נשלחת אוטומטית למחשב שהוגדל מראש או ישירות לאתר השיתוף המועדף עליכם כגון פליקר ופיקאסה. טווח הקליטה חג סביב 30-45 מטרים, כולל הצפנה. דגמים מתקדמים יותר מאפשרים העברה של קבצי RAW ואף וידאו. המחיר מתחיל מ50$ לכרטיס פשוט בנפח 2GB ועד 150$ לכרטיס המתקדם עם 8GB. לאתר היצרן.

לסיכום, קיים מגוון תוכנות לשליטה מרחוק במצלמות הרפלקס הדיגיטליות של ניקון וקנון, גם בחינם וגם בתשלום. פרט להגדרות החשיפה ותזמונים ניתן לשנות את הקומפוזיציה בזכות הזרמת וידאו חי LiveView למחשב (במצלמות תומכות), החיסרון העיקרי הוא "זלילת הסוללה". אם אתם מעוניינים בניידות אמיתית ללא חוטים ניתן להגדיל ולקנות שלט אינפרא-אדום IR (במצלמות ניקון) וגם כרטיס זיכרון אלחוטי EYEFI. עם שני אלה תקבלו סביבת עבודה מלאה ללא חוטים.

6 תגובות:

  1. פוסט מעולה, תודה!
    רציתי לדעת משהו קטן.
    אם אני קונה כרטיס SD אלחוטי למה אני צריך יותר מ2GB? הרי התמונות כל הזמן עוברות למחשב...

    האם יש עניין בלקנות את המקורי או שאפשר לקנות של חברות אחרות במחיר יותר זול? (ראיתי באיביי)

    השבמחק
  2. התמונות נשמרות גם על הכרטיס וגם נשלחות בצורה אלחוטית. כאשר הכרטיס מתמלא, אי אפשר לצלם יותר, עד אשר מפרמטים את הכרטיס. כמובן שצריך להמתין שכל התמונות יסיימו לעבור, זה בעיקר עניין של נוחות.
    אני יודע שהמקורי משתמש בממשק WEB מיוחד להעברת הקבצים וחובה להיות עם ראוטר וחיבור אינטרנט זמין. יתכן ולחברות אחרות יש יתרונות/חסרונות אחרים. אשמח אם תתן קישור למוצר שראית.

    השבמחק
  3. בPRO לא חייבים חיבור אינטרנט כי זה עובר בAD HOC למחשב. זה גאוני, אתה יכול להיות באירוע והמחשב נייד בתיק והתמונות רצות למחשב כל הזמן...

    עכשיו אני שם לב שזה כרטיסים שמוסיפים WIFI למכשירים כמו PALM ולא כרטיסים כמו EYE FI.

    הבעיה שזה יקר...

    השבמחק
  4. בנוגע ל eyefi רק בדגם ה"מקצועי" אפשר להגדיר מחיקת תמונות מהכרטיס אחרי העלה מוצלחת. בדגמים הרגילים ברגע שהכרטיס מלא אתה צריך למחוק ידנית.

    השבמחק
  5. אני רוצה את המקצועי אבל הוא יקר! 500 ש"ח...

    השבמחק
  6. הדגם המקצועי טיפה יקר, אבל שווה כל שקל. מצלמה מצויינת.

    השבמחק