אי-כנס IMAGinE 2010
ביום שישי האחרון השתתפתי באי-כנס אימגיין 2010 שהתקיים בחיפה בחסות מכללת תילתן, בין היתר העברתי הרצאה בנושא הצילום פנורמי. להרצאה הצטרף בחור בשם אדי (או עדי?) שלקח על עצמו פרוייקט צילום TimeLapse (להזכירכם, צילום בהילוך מהיר) בו צילום כל יום תמונה אחת מאתר הבניה ע"ש הבימה בתל אביב. משך הפרוייקט עומד כרגע על שנתיים וחצי (!). התחלקנו בזמן ההרצאה היות והתחום קרוב גם אלי ופירסמתי בעבר מדריך לצילום TimeLapse. התוצאה מדהימה ואתם מוזמנים לבקר באתר הפרוייקט KikarHabima.com
לראיה, אין צורך בציוד מיוחד כלשהו להפיק תמונות טובות בג'אנרים הנ"ל. להלן תיק הציוד שלי, פרט לכמה אביזרים יוצאי דופן ולא יקרים, השאר הוא די ממוצע
עבור צילום מאקרו/חשיפות ארוכות נדרשת יציבות מירבית. כל מגע במצלמה במהלך החשיפה יזיז אותה ויפגע בתוצאה, כאן יש כמה אפשרויות:
צילום עם טיימר, מספיק לכוון אותו ל2 שניות.
צילום עם שלט אלחוטי- זול מאוד (כמה דולרים בEbay), עובד באינפרא-אדום- כמו שלט טלוויזיה (תיאורטית ניתן לקחת שלט של Yes,לבצע סריקת תדרים ואז להשתמש בו במקום) יש אפשרות לצילום Bulb (חשיפה ארוכה ובלתי מוגבלת)- לחיצה ראשונה מתחילה חשיפה ולחציה נוספת מסיימת אותה.
שלט חוטי- תתפלאו, הוא יקר יותר מהשלט האלחוטי, אבל כולל לעיתים יותר אופציות, כדוגמת חצי לחיצה (ראיתי למכירה גריפ לD5000, למרות שרשמית אין למצלמה זה גריפ, כנראה שנעשה שימוש באותו ממשק)
במצלמות הרפלקס קיים מצב נעילת מראה, אין צורך להשתמש בו ברוב המקרים, אולי פרט לצילום עם עדשות טלה ענקיות.
כדי לקבל עומק שדה רחב יש לסגור צמצם כמה שיותר, וכיוצא מזה שימוש בתאורה חזקה (אור שמש ישיר או פלאש)
מדריך צילום פאנינג וחשיפות ארוכות ללא חצובה-
אך יש מקרים בהם כבר לא צריך חצובה (כמובן אם לא יורדים ממהירות תריס מסויימת ואם הנושא לא בתנועה מהירה), בזכות תוכנת Hugin המאפשרת ייצוב של מספר תמונות עוקבות.
השימוש הראשוני לתכונה הזו הוא צילום בהילוך מהיר- Time Lapse ללא חצובה. כמובן שעדיין צריך סבלות לעמוד באותו מקום זמן רב ולכוון את המצלמה לאותו כיוון כללי.
התוכנה מזהה נקודות חופפות ומתקנת את הסטיה בין פריים לפריים. (בדומה לצילום הפנורמי)
אולם ניתן להשתמש בטכניקה לסוגי צילום נוספים:
חשיפה "ארוכה" לאור יום- ללא צורך במסננים (פילטרים) נוספים.
פשוט מתחילים לצלם רצף תמונות בחשיפות קצרות (נגיד 1/1000)
בשלב העיבוד במחשב מחברים את כל החשיפות לתמונה אחת (תוך תיקון הסטיות הנובעות מצילום ללא חצובה).
התוצאה מאוד דומה למה שתגיעו אליו עם שימוש במסננים להחלשת האור (המכשול בצילום בחשיפה ארוכה ביום הוא ריבוי האור השורף את התמונה). התוצאה לא תיראה לחלוטין כמו תמונה שצולמה בחשיפה ארוכה ורציפה, אבל ההבדלים זניחים. ככל שתצלמו יותר תמונות ברצף, פחות תרגישו בהבדל.
אם בחשיפות ארוכות עסקינו, צילום פאנינג הוא חלק בלתי נפרד.
צילום פאניג הוא צילום של עצמים בתנועה בחשיפה ארוכה, התוצאה היא נושא חד ורקע מרוח.
ניתן להשיג תוצאות טובות מאוד בקלות רבה בדרך הנ"ל- מס' חשיפות קצרות המחוברות אח"כ בתוכנה. ניתן לצלם גם בחשיכה. ההבדל היחיד הוא שברוב המקרים (כאשר הנושא תופס חלק קטן מהפריים) התוכנה לא "תינעל" על הנושא, אלא על הרקע. כך הנושא יצא מטושטש והרקע חד. כדי להפוך את המצב יש לבחור נקודות חפיפה מהנושא (ולא מהרקע) בצורה ידנית, כך תגיעו לתוצאה הרצויה.
טיפ חשוב- בצילומי פאנינג מומלץ לבטל את מנגנון ייצוב התמונה (במידה ויש). שימוש במייצב תמונה יגרום לתנועה לא חלקה ובעצם ינסה להתנגד לתנועת היד העוקבת אחר הנושא.
פירוט השלבים בתוכנה:
צילום סטילס ווידאו לניקוניסטים דרך חיבור USB ללא מגע בגוף המצלמה- מצויין לצילומי מאקרו, סופר-מאקרו, מיקרו-מאקרו, Time Lapse, וכו'. (עם חצובה כמובן)
ביום שישי האחרון השתתפתי באי-כנס אימגיין 2010 שהתקיים בחיפה בחסות מכללת תילתן, בין היתר העברתי הרצאה בנושא הצילום פנורמי. להרצאה הצטרף בחור בשם אדי (או עדי?) שלקח על עצמו פרוייקט צילום TimeLapse (להזכירכם, צילום בהילוך מהיר) בו צילום כל יום תמונה אחת מאתר הבניה ע"ש הבימה בתל אביב. משך הפרוייקט עומד כרגע על שנתיים וחצי (!). התחלקנו בזמן ההרצאה היות והתחום קרוב גם אלי ופירסמתי בעבר מדריך לצילום TimeLapse. התוצאה מדהימה ואתם מוזמנים לבקר באתר הפרוייקט KikarHabima.com
לראיה, אין צורך בציוד מיוחד כלשהו להפיק תמונות טובות בג'אנרים הנ"ל. להלן תיק הציוד שלי, פרט לכמה אביזרים יוצאי דופן ולא יקרים, השאר הוא די ממוצע
- תיק צילום- של חברת Lowpro, לא גדול במיוחד, יש מקום למה שצריך- מצלמה, עדשה, מטען, סוללות, פלאש ושאר ירקות.
- מצלמת Nikon D5000
- עדשת זום 18-105 ED VR (זאת שמגיעה עם הקיט של D90)
- מסנן UV של HOYA בקוטר 67 מ"מ.
- פלאש טיפש- עם כפתור On-Off ונורת Ready (וזהו), מימי הפילם, שירת נאמנה את אבא עם האולימפוס Pen.
- פלאש מירנדה (מותג מדבקה), גם מימי הפילם, כולל כיוונון 90 מעלות וזום, שליטת עוצמה ידנית או אוטומטית ע"י מד-אור מובנה.
- קוביית סלייב/ סלייב אופטי, ניתן לחבר אליו 2 פלאשים, אחד על הנעל ושני עם כבל PC.
- ג'לים צבעוניים לאיזון לבן.
- סופט-בוקס בגודל 45x40 תוצרת בית עליו כבר כתבתי מדריך.
- סופט בוקס מאולתר נוסף לשימוש עם פלאש המורכב על המצלמה, בנוי כך שלא יחסום את מד-האור של הפלאש
- מטריית ריכוך גדולה.
- חצובה לפלאש- שמשה בעבר להצבת טלסקופ.
- חצובה רגילה נוספת.
- חצובת גורילה פוד.
- שלט אינפרא-אדום לצילום אלחוטי, כולל אפשרות חשיפה בלתי מוגבלת (Bulb), ניתן לצלם בעזרתו 2 תמונות מסונכרנות ממצלמות שונות (שימושי מאוד לצילום תלת מימד)
- זוג סוללות חליפיות- נרכשו עקב סוללה מקורית שמתה לאחר פחות מ3 חודשים.
- טבעות הארכה- לצילומי מאקרו, בעזרתן ניתן לפקס למרחקים הרבה יותר קצרים ללא אופטיקה נוספת (אך עם איבוד אור), כאשר הטבעות מורכבות לא ניתן לפקס לאינסוף. לא כוללות מגעים ולכן חובה לפקס ידנית, VR (ייצוב תמונה) לא עובד, עדשות ללא צמצם עם טבעת כוונון ידנית יהיו תמיד על צמצם סגור מירבי. כמו כן לא מגיע מידע על סוג העדשה וחובה להשתמש במצב ידני M.
- בקרוב אצלי: פילטר מקטב (פולרייזר) ומרכך אור מתנפח ונייד להרכבה על פלאש
טיפים לשימוש בסלייב האופטי-
- יש להשתמש בפלאש המובנה במצלמה בשביל "להצית" את הסלייב האופטי. חובה לבטל את מצב הTTL במצלמה ולבחור בעוצמה ידנית, רצוי בעוצמה הנמוכה ביותר (אצלי 1/64). כאשר TTL מופעל, הפלאש המובנה יורה מס' פלאשים מקדימים ואז הסלייב האופטי מתבלבל ויורה לפני שהחלה החשיפה.
- מהירות הסינכרון (x-synch) המוצהרת של המצלמה שלי עומדת על 1/200, אך בבדיקות שעשיתי ניתן לצלם גם ב1/250 ללא בעיה, הסלייב האופטי מגיב מאוד מהר יחסית לפתרונות אלחוטיים אחרים. שימו לב, כאשר הפלאש המובנה מורם המצלמה מגבילה אוטומטית ל1/200, אבל ההבדל זניח.
עבור צילום מאקרו/חשיפות ארוכות נדרשת יציבות מירבית. כל מגע במצלמה במהלך החשיפה יזיז אותה ויפגע בתוצאה, כאן יש כמה אפשרויות:
צילום עם טיימר, מספיק לכוון אותו ל2 שניות.
צילום עם שלט אלחוטי- זול מאוד (כמה דולרים בEbay), עובד באינפרא-אדום- כמו שלט טלוויזיה (תיאורטית ניתן לקחת שלט של Yes,לבצע סריקת תדרים ואז להשתמש בו במקום) יש אפשרות לצילום Bulb (חשיפה ארוכה ובלתי מוגבלת)- לחיצה ראשונה מתחילה חשיפה ולחציה נוספת מסיימת אותה.
שלט חוטי- תתפלאו, הוא יקר יותר מהשלט האלחוטי, אבל כולל לעיתים יותר אופציות, כדוגמת חצי לחיצה (ראיתי למכירה גריפ לD5000, למרות שרשמית אין למצלמה זה גריפ, כנראה שנעשה שימוש באותו ממשק)
במצלמות הרפלקס קיים מצב נעילת מראה, אין צורך להשתמש בו ברוב המקרים, אולי פרט לצילום עם עדשות טלה ענקיות.
כדי לקבל עומק שדה רחב יש לסגור צמצם כמה שיותר, וכיוצא מזה שימוש בתאורה חזקה (אור שמש ישיר או פלאש)
מדריך צילום פאנינג וחשיפות ארוכות ללא חצובה-
אך יש מקרים בהם כבר לא צריך חצובה (כמובן אם לא יורדים ממהירות תריס מסויימת ואם הנושא לא בתנועה מהירה), בזכות תוכנת Hugin המאפשרת ייצוב של מספר תמונות עוקבות.
השימוש הראשוני לתכונה הזו הוא צילום בהילוך מהיר- Time Lapse ללא חצובה. כמובן שעדיין צריך סבלות לעמוד באותו מקום זמן רב ולכוון את המצלמה לאותו כיוון כללי.
התוכנה מזהה נקודות חופפות ומתקנת את הסטיה בין פריים לפריים. (בדומה לצילום הפנורמי)
אולם ניתן להשתמש בטכניקה לסוגי צילום נוספים:
חשיפה "ארוכה" לאור יום- ללא צורך במסננים (פילטרים) נוספים.
פשוט מתחילים לצלם רצף תמונות בחשיפות קצרות (נגיד 1/1000)
בשלב העיבוד במחשב מחברים את כל החשיפות לתמונה אחת (תוך תיקון הסטיות הנובעות מצילום ללא חצובה).
התוצאה מאוד דומה למה שתגיעו אליו עם שימוש במסננים להחלשת האור (המכשול בצילום בחשיפה ארוכה ביום הוא ריבוי האור השורף את התמונה). התוצאה לא תיראה לחלוטין כמו תמונה שצולמה בחשיפה ארוכה ורציפה, אבל ההבדלים זניחים. ככל שתצלמו יותר תמונות ברצף, פחות תרגישו בהבדל.
אם בחשיפות ארוכות עסקינו, צילום פאנינג הוא חלק בלתי נפרד.
צילום פאניג הוא צילום של עצמים בתנועה בחשיפה ארוכה, התוצאה היא נושא חד ורקע מרוח.
ניתן להשיג תוצאות טובות מאוד בקלות רבה בדרך הנ"ל- מס' חשיפות קצרות המחוברות אח"כ בתוכנה. ניתן לצלם גם בחשיכה. ההבדל היחיד הוא שברוב המקרים (כאשר הנושא תופס חלק קטן מהפריים) התוכנה לא "תינעל" על הנושא, אלא על הרקע. כך הנושא יצא מטושטש והרקע חד. כדי להפוך את המצב יש לבחור נקודות חפיפה מהנושא (ולא מהרקע) בצורה ידנית, כך תגיעו לתוצאה הרצויה.
טיפ חשוב- בצילומי פאנינג מומלץ לבטל את מנגנון ייצוב התמונה (במידה ויש). שימוש במייצב תמונה יגרום לתנועה לא חלקה ובעצם ינסה להתנגד לתנועת היד העוקבת אחר הנושא.
פירוט השלבים בתוכנה:
- היכנסו לתוכנה Hugin (יצאה גירסה חדשה, מומלץ לעדכן), טענו אליה את רצף הפריימים (Load Images).
- עברו ללשונית Control Points, בחרו בצד שמאל את הפריים הראשון ברצף, בצד ימין את השני.
- בחרו בשתי התמונות בנקודה כלשהי מהנושא שבפריים (לא מהרקע), לחצו ADD.
- בחרו 4 נק' ומעלה לכל זוג פריימים, כדי לעבור לזוג הבא לחצו על החץ בצד ימין.
- חזרו ללשונית Assistant ולחצו Align.
- תפתח לפניכם התצוגה המקדימה, בצעו חיתוך (Crop) כך שלא יהיו דפנות שחורים ושכל הפריימים יהיו בתוך המסגרת.
- סגרו את חלון התצוגה המקדימה ועברו ללשונית Stitcher.
- סמנו בV את Remapped Panorama ושמרו את הקובץ כרצונכם (TIFF/JPG/PNG)
מספר עדכונים של מדריכים קודמים:
- המדריך לצילום תלת מימד חלק ב' עודכן, נוסף סיקור על תצוגת Anaglyph עם משקפי כחול-צהוב (ColorCode3D). בתצוגה זו ניתן לראות תלת מימד בצבע מלא גם דרך המשקפיים.
- המדריך לצילום בהילוך מהיר חלק ב' עודכן אף הוא- תוסף חדש וחינמתי לרינדור פריימים חדשים לצילום בהילוך איטי
צילום סטילס ווידאו לניקוניסטים דרך חיבור USB ללא מגע בגוף המצלמה- מצויין לצילומי מאקרו, סופר-מאקרו, מיקרו-מאקרו, Time Lapse, וכו'. (עם חצובה כמובן)
תודה רבה מאוד רציני
השבמחק