יום שני, 7 בספטמבר 2009

על צילום וידאו במצלמות dSLR, ומדריך לבעלי D90 וD5000

עולם הצילום מתקדם בקצב מסחרר, המצלמות הדיגיטליות החדשות שיוצאות חדשות לבקרים מכילים פיצ'רים חדשניים שמשתמשים בפיתוחים האחרונים תוצרת יפן. אז נכון, המצלמה הדיגיטלית התחילה את דרכה עבור נאסא, אבל כל פיתוח אחרון מגיע מאחת ענקיות הצילום היפניות, אם זה ניקון, קנון, אולימפוס, סוני, פנסוניק ועוד.
הרעיון של כל השיפורים האלה הוא להפוך את החיים שלנו ליותר קלים. אני אתמקד במאמר ביכולת צילום הוידאו.
עד לא מזמן יכולת צילום וידאו במצלמות סטילס הייתה שייכת למצלמות הכיס (P&S), בהתחלה באיכות נמוכה ללא קול, ואח"כ באיכות השווה לשידורי טלוויזיה רגילים. כאשר ביצעתי סקר שוק לגבי מצלמת סופר-זום דמוית-dSLR, הבחירה הייתה ללא ספק המינולטה Dimage Z5, שכללה צילום וידאו 640x480x30fps, היחידה באותה תקופה (לפני 5 שנים) עם איכות וידאו כזאת בנוסף לאפשרות לבצע זום אופטי תוך כדי צילום, וכמובן עם סאונד.
מאז נדמה שהמגמה פסקה, או לפחות נעצרה, ולא הייתה התקדמות משמעותית בתחום.
עד שפרצה מהפכת הHD, בהתחלה הגיעו מצלמות וידאו HD ייעודיות, אחר כך הקלטת וידאו HD הגיע גם לדמויות dSLR (מצלמות הסופר-זום בעלות זום אופטי מx10 עד x26). מצלמות הכיס עדיין לא ממהרות להצטרף.
אבל בנוגע לרפלקס דיגיטלי, ניקון הרימה את הכפפה, והציע צילום HD בדגם D90. אמנם "רק" 1280x720x24fps, אבל עדיין מדובר באיכות מצויינת, עם סאונד (פחות מצויין). קנון עקפה אותה כשהצגיה צילום FullHD, 1920x1080x24fps, בדגם הלא זול 5D Mark II. לאחר מכן הצטרפה פנסוניק עם הGH1 אשר מציגה את הוידאו כתכונה עיקרית, ומאפשרת לבצע פוקוס תוך כדי צילום קליפ, וגם תפיסת תמונות סטילס ללא הפרעה לצילום הוידאו.
השיפור בנוחיות בהחלט ניכר, במיוחד עם מסך מפרקי הנמצא במספר דגמי dSLR, ביניהם ניקון D5000 שברשותי וכוללת אף היא צילום וידאו כמו אחותה הגדולה D90. בכלל המצב החדש של Live View, המאפשר תצוגה חיה על מסך המצלמה (בדומה למצלמות כיס), מגדיל עוד יותר את הדמיון בין השניים, נדמה שכל החסרונות של הרפלקס הדיגיטלי נעלמו. סוני שחררה מצלמות dSLR חדשות לאחרונה, יש שם LiveView עם חיישן ייעודי, הרבה יותר שימושי מהמתחרים, וגם מסך מפרקי, אבל, באופן מחשיד נעדרה מכל הדגמים אופציית צילום וידאו. אולי זה לא במקרה, לסוני יש ליין גדול של מצלמות וידאו HD ייעודיות, היא המובילה בשוק זה, ואין לה סיבה לירות לעצמה ברגל. אבל גם לקנון יש ליין כזה, והיא כן הלכה על חדשנות, לדעתי היא לא הולכת להפסיד מזה.

לא הכל יפה וטוב, אולי ניתן להשיג וידאו באיכות קולנועית, עם עדשות איכותיות ועומק שדה רדוד, וגם צילום בתאורה לקויה, אך כמו כל טכנולוגיה בחיתוליה, יש מס' בעיות בצילום וידאו על גבי חיישן סטילס.
כיום כל מצלמות הdSLR עברו לחיישן CMOS, החיסרון שלו בהשוואה לחיישן CCD, הוא אפקט הRolling Shutter. התמונה נקראת מהחיישן שורה שורה, ולא פריים-פריים, נוצר הפרש זמנים בין החלק העליון של התמונה לתחתון, נוצר אפקט של עיוות בזמן צילום תנועה מהירה למעלה למטה ולצדדים. יאמר לזכותה שפנסוניק התגברה על הבעיה בזכות חיישן LiveMOS, המסוגל להציג ולהקליט גם קצב של 60fps ללא בעיה.
מדוע בתמונות סטילס לא מבחינים באפקט?
כאן נכנס לתמונה התריס המכאני, הוא נפתח ונסגר באותו הרגע (כמעט) ומאפשר לקלוט אור מכל שטח התמונה באותו הרגע. בצילום וידאו בתריס נשאר פתוח, המצלמה מתבססת על "תריס אלקטרוני", זהו לא תריס אמיתי, המצלמה פשוט מחליטה מתי לאפס את החיישן שיתחיל לקלוט אור ומתי להפסיק לקבל ממנו מידע, התהליך הזה כאמור מתבצע שורה שורה בחיישני CMOS. אגב, גם תריס מכאני לא ממש נפתח ונסגר על אלפית השניה, גם לו לוקח זמן, והזמן הזה מצויין במפרט המצלמה בתור X-Sync, ברוב המצלמות הערך הוא 1/200, יש מצלמות ניקון ישנות כמו D70 עם מהירות סנכרון של 1/500, הודות לשימוש בחיישן הCCD המאפשר תריס אלקטרוני על כל הפריים ולא שורה שורה. אצל מצלמות כיס אין את הבעיה הזאת, הן הרבה יותר קטנות, לחלקן אין בכלל תריס מכאני, ולאלו שיש, הוא הרבה יותר מהיר (מגיע אף ל1/2000 של שניה) מפאת גודלו הקטן.
מהירות סנכרון (X-Sync) היא בעצם מהירות התריס הכי גדולה שניתן לבחור בה בצילום עם פלאש, אחרת תיתקלו בתופעות לוואי מוזרות, על כך בפוסט אחר.

Nikon D3000 פשוט מצלמה מפוספסת:
החלטה תמוהה בעיניי, ניקון הוציאה את המצלמה D3000 עם מצב LiveView ועם חיישן CCD, אך ללא צילום וידאו, למרות שאין מגבלה טכנולוגית, אחרי הכל מדובר באותו שבב עיבוד של הD5000 EXPEED. זה מה שנקרא סירוס מכוון מטעמים כלכליים (כדי שלא יפגעו מכירות המצלמות היקרות יותר שלה). במידה וכן הייתה אופציה כזו, מדובר היה בלהיט! גם מצלמה זולה, וגם צילום וידאו ע"י חיישן CCD, שזה אומר, ללא אפקט מכוער של תריס מתגלגל (Rolling Shutter). עוד החלטה מעצבנת, להשאיר את ערך הX-Sync על 1/200 למרות שניתן תיאורטית להגיע ל1/500 בדומה לD70. אכן מצלמה מפוספסת.

ניתן להתגבר על אפקט התריס המתגלגל באמצעות תוכנת מחשב, אבל לא תמיד, אפשר להגיע לשיפור ניכר בעת תזוזה של המצלמה לצדדים (Panning). עוד פרטים במדריך לייצוב וידאו.

ניקוניסטים לכאן!
יש לכם מצלמה של ניקון עם צילום וידאו? הגעתם למקום הנכון.
כן, ניקון חסכו עליכם, הם התרשלו בהנדסה של צילום הוידאו במצלמות D90, גם הD5000 נדבקה באותה מחלה (שעוברת בירושה), ואולי גם הספינה החדשה, הלא היא D300s.
ובכן, כדי לקלוט תמונה של 720p מחיישן שהרזולוציה המקורית שלו היא 4288x2848, יש צורך להקטין ולחתוך. קודם יש להתאים את היחס גובה-רוחב ל16:9, במקום 3:2, ע"י חיתוך (Crop), אחר כך להתאים את הגודל ל 1280x720. נדרש כאן כוח עיבוד מסויים, אל תשכחו שהדרישה היא 24 תמונות בשניה, אכן עומס לא קטן על מעבד המצלמה EXPEED. ניקון מצאו פתרון, הם הקטינו את התמונה לגודל של 1280x800 (כנראה ההקטנה הזו דורשת פחות כוח עיבוד) ואז, כל 9 שורות השמיטו שורה אחת מהתמונה. התוצאה, אפקט של "מדרגות" כל 9 פיקסלים, ניתן להבחנה במיוחד כאשר מצלמים אלמנטים בעלי קווים ישרים המוצגים באלכסון לפריים.
ניקון חשבה שלא ישימו לב על החסכון. באמת לא ראיתי ביקורת אחת שעלתה על הסיפור.
אני הבחנתי בהפרעה כלשהי בתמונה, חשבתי שאולי מדובר בחוסר פיקוס, ואף עלתה במוחי מחשבה שניקון אולי עבדה על כולם (לא סתם חסכה) ובעצם הכניסה למצלמות שלה הקלטה באיכות רגילה וביצעה Upscale לHD באמצעות אינטרפולציה (בדומה לזום דיגיטלי).
אבל טעיתי, בעצם הייתי קרוב, החברה מהפורום dvxuser.com עלו על הבעיה האמיתית, ומציעים פתרון. אלגוריתם תוכנה שמשפר את התמונה פלאים (סוג של הנדסה לאחור).


לפני ואחרי.

המדריך:
למי שדילג לכאן: מדריך לשיפור איכות הוידאו שצולם במצלמות Nikon D90 D5000 ואולי גם D300s החדשה. (כולם בעלי אותו חיישן)

חזרנו אל התוכנה האהובה והחינמית MeGUI וחברתה המובנית בה AviSynth Script
הורידו את הקובץ הזה ופתחו אותו באמצעות פנקס רשימות.
תשנו את נתיב הקובץ ושמו לקובץ שלכם
video = "d:\movie.avi"
שמרו את הקובץ. הסיומת היא avs ולא txt, בתיבת Save As עליכם גם לשנות את File Type אל All files.
פתחו את MeGUI
לחצו על כפתור "..." בשורה של AviSynth Script.
בחרו את הקובץ שזה עתה שמרתם.
עליכם לטעון את האודיו בנפרד:
ליד Audio Input בחרו את קובץ הAVI המקורי (לא הAVS).
קודדו את הקובץ כאוות נפשכם, אתם יכולים להיעזר במדריכים קודמים.

סוף.

3 תגובות: