יום שבת, 15 באוגוסט 2009

מדריך צילום בהילוך איטי, Slow Motion, חלק ראשון

שלום לקוראים, ברוכים השבים לבלוג, הפעם נלמד ליצור סרטון וידאו בהילוך איטי, בלעז Slow Motion, או זמן קליע, אם תרצו (לקוראים בעלי עבר בגיימינג).
במדריך נלמד גם איך מצלמים ומפיקים את המקסימום מהציוד שלנו, במקרה הזה נצטרך מצלמת וידאו מוצהרת (על כך בהמשך) וגם נלמד לסחוט עוד יותר את הטכנולוגיה ולרנדר פריימים באינטרפולצית תוכנה (בחלק השני של המדריך). אבל קודם כל, קצת רגע.

כפי שלמדנו במדריך הקודם על הילוך מהיר, מוח האדם מפענח תנועה ע"י ניתוח של רצף תמונות בעלות דמיון בינהן, נדרשות עשרות של תמונות בשניה כדי ליצור אפקט משכנע בידי הצופה, החל מ24 תמונות בשניה. במדריך הקודם לקחנו מס' תמונות עם מרווח זמן קבוע בינהם וחיברנו אותם לסרטון בהילוך מהיר, הפעם נשתדל לצלם כמה שיותר תמונות ברגע נתון (יותר מ24) ואז נאט את הקצב תוך כדי שמירה על תוצאה ריאליסטית. עם ציוד ביתי אולי לא נגיע לתוצאות בהן נראה קליע אקדח בעת מעופו אך כן נגיע לתוצאות מעניינות בהילוך איטי... איטי... (פי 2 עד 2.5, ועם אינטרפולציה גם יותר) וכל זאת בעזרת מצלמת וידאו רגילה.
איך זה עובד?
מצלמות וידאו (דיגיטליות ואנלוגיות) מצלמות בארץ (PAL) בתקן שנקרא 576i50, המונח נגזר מהרזולוציה, 720x576, מהאות I, שמייצגת Interlaced (שזירה), וממספר השדות בשניה (בארץ 50). בארצות הברית בתקן PAL הנתונים קצת שונים, 480i60, השוני נובע ממספר מגבלות שחלו על הטלוויזיה בראשית דרכה במאה הקודמת. כיום, רק טלויזיות CRT מסוגלות להציג את כל 50 השדות בסדר בהם צולמו, מסכי מחשב, LCD וכו' אינם מסוגלים לעשות זאת ללא שימוש באלגוריתמים מתוחכמים (על כך בחלק ב').

מצרכים:
מצלמת וידאו דיגיטלית/אנלוגית (DV או HHD או Flash, ישנם מס' מצלמות חדשות עם אופציה מובנית לצילום של 240FPS בFullHD וגם מצלמת סטילס אחת של קסיו בקצבים גבוהים הרבה יותר אך במחיר ירידה חדה ברזולוציה) גם מצלמה אנלוגית ישנה תהיה טובה בתנאי שיש לכם כרטיס לכידה (כרטיס טלוויזיה) או קומבינה אחרת להעביר את התכנים למחשב, (מצלמות Hi8 8mm cVHS ודומות)
חצובה (גורילפוד מצויינת)
נושא צילום מעניין שמצריך צילום בהילוך איטי (אני הסתכנתי בחרק עוקץ ובטיפות מים אימתניות).

דבר חשוב ראשון, לכוון את המצלמה לצילום במהירות תריס גבוהה. רוב המצלמות (גם וידאו) תומכות בזה, רק אין תמיד אפשרות לקבוע ידנית אלא לבחור מאחד המצבים הקבועים מראש. תשחקו עם המצלמה עד שתגיעו למהירות תריס הכי מהירה (אתם תדעו כשתגיעו כאשר המצלמה תהפך פתאום להרבה פחות רגישה לאור והמסך יחשיך קמעה). המטרה היא למנוע טשטוש הנגרם על ידי תנועה מהירה ככל הניתן, תצטרכו לצלם באור שמש ישיר או תאורה חזקה אחרת.
הקפידו על אחזיה יציבה ושימוש איתן בחצובה, כדאי להקפיד על רקע רחוק וחלק (מושג ע"י זוית צילום נמוכה, כך ניתן לראות את השמים ברגע לדוגמה) וגם טשטוש הרקע לא יזיק (מחוץ לעומק שדה). תצלמו מס' סצינות והקפידו שהצל שלכם לא יסתיר את השמש.

עצה נוספת, במקרה של צילום חרקים, הם בורחים מאוד מהר, אך עם זאת נושא צילום מצויין. ככלל, כמעט תמיד הם יחזרו לשבת על אותו ענף, אז תהיו סבלניים. סוג הצילום הזה מאוד דומה לסגנון צילום הידוע בתור "הרגע המכריע", רק שהפעם, עם האופציה לתפוס את הרגע הזה בהתהוות, איך הוא מתחיל ואיך מסתיים.
במקרה שלי, בזמן הכנת הסט לצילום טיפות מים, הבחנתי בדבור שבא לשתות מהשלולית, הבנתי שהו חוזר לשתות כל 2 דקות לערך, אז המתנתי לו עם מצלמה מכוונת למיקום המשוער, וכשהוא הגיע, כל מה שנותר לי היה ללחוץ על הכפתור האדום, לעשות זום ולנעול את הפוקוס האוטומטי, הספקתי לצלם אותו לוקח כמה שלוקים ומיד ממריא הרחק משם. הנה הסרטון:


הערה כמעט אחרונה: ניתן כמובן לצלם עם כל מצלמת סטילס דיגיטלית בעלת מצב וידאו, ככל שקצב הFPS גדול יותר, יותר טוב. למה מצלמות וידאו עדיפות? בעיקר בגלל שזה הייעוד העיקרי שלהן, המצלמה שלי תומכת במהירות תריס של 1/10000, מכובד לכל הדעות. במידה ויש לבעלי מצלמות HD בעלות מצב Cinema, עדיף לוותר עליו, זה לא האפקט הרצוי לנו במקרה זה.

נב. צילום טיפות יכול להיות נחמד, אבל פחות מומלץ לבצע בו אינטרפולצית תוכנה, לשאר המקרים האינטרפולציה תביא תוצאות משביעות רצון, על כך בחלק השני - צילום בהילוך איטי עוד יותר, Slow Motion xN.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה