יום שישי, 12 במרץ 2010

גוגל StreetView - פרוייקט הצילום הפנורמי הגדול בעולם

השירות של גוגל הנקרא StreetView (בעברית "מבט רחוב") פעיל מאז מאי 2007. לאחרונה הוא עולה שוב לכותרות בין היתר בגלל הרחבתו למדינות אירופה- בכל כמה חודשים מדינה חדשה נוספת למאגר כשהמטרה המוצהרת היא לכבוש את העולם.
השירות מציע תמונות פנורמיות ב360 מעלות של כל הרחובות והכבישים במדינה מסויימת, כאשר קיים מרחק של מטרים ספורים בין תמונה לתמונה.
זהו ללא ספק פרוייקט עצום: שכרו נהגים, רכשו מכוניות וציוד מחשב, מצלמות רחבות זווית ועוד (פירוט בהמשך).  לאחר הצילום מגיע שלב עיבוד התמונה המשלב וממפה אוטומטית את כל התמונות האלה כדי שיוכלו לצפות בהן בצורה מהירה ונוחה ברשת האינטרנט.

בתמונה: מכונית של גוגל מעלה את חשדו של שוטר מקומי (Wikinomics)

הסוגיה זכתה להרבה מחאות וגינויים בעולם, בזכות העובדה שהרחובות והכבישים אף פעם לא ריקים, תמיד יש אנשים בפריים שלא מודעים לעבודה שהם מצולמים. יש חדירה מסויימת לפרטיות משום שאנשים יכולים להתפס במצבים לא נעימים והיו מקרים. אך על פי החוק ברוב המדינות הצילום בשטח ציבורי לא מהווה עבירה.
כדי לצאת יותר בסדר, גוגל הפעילה מנגנון טשטוש אשר משתמש בטכנולוגיית זיהוי פנים. כל הפנים ולוחיות הרישוי מטושטשות כדי שלא יהיה ניתן לדעת מי היה איפה.
בישראל, השירות לא זמין, ולא הולך להיות זמין בזמן הקרוב. לא בגלל החוק, אלא בגלל החשש הבטחוני והשימוש האפשרי לרעה בידי מחבלי הארץ המובטחת. סיבה נוספת עשויה להיות החשש מהשחתה של ציוד הצילום על ידי אזרחים עצבניים בדומה להשחתת האנטנות הסלולאריות.
בבריטניה הציבור קצת יותר מנומס, והסתפק בגירוש המכונית הסוררת מהעיירה ע"י חסימת דרכה עם חומה אנושית.

תחשבו שוב לפני שאתם קובעים דייט עם פרוצה(lifelongue)

זה לא חדש שגוגל מנסה ליצור העתק דיגיטלי לכל דבר שזז (וגם מה שלא). הנגיש לכולם בו ניתן לבצע חיפוש ולנתח אותו לצורכי פרסום. החל מהצורך לאנדקס את כל האינטרנט על השרתים של גוגל, ממשיך בהסכם לסריקת ספרים ב19 ספריות ברחבי העולם, בשירות המפותשל גוגל,  StreeView וכך הלאה...

למעלה: המצלמה הפנורמית, בצדדים: סורקי לייזר (ekstream)

גוגל שידרגה את הציוד שלה מספר פעמים מאז ההשקה ב2007, בשדרוג האחרון הוחלפו המצלמות למצלמות ברזולוציה גבוהה והוספו סורקי לייזר המאפשרים בניית מודלים תלת מימדיים של כל הבניינים, בהם ניתן לצפות בתוכנה Google Earth. למי שחשב שבגוגל מעסיקים אנימטורים שירכיבו את המודלים של הבניינים טועה, הדבר נעשה בצורה אוטומטית, כאשר ניתנת לגולשים האפשרות לשפר כל מבנה בנפרד. מעניין מתי נוכל לשתול את המודלים האלה בGTA IV ולדרוס אנשים בפריס ו/או גם ברומא.

עד כה גוגל השתמשה במכוניות עם תורן ועליו המצלמות. עכשיו כבר יש תלת-אופן, שמאפשר לצלם גם בגנים ציבוריים בהם אין גישה למכוניות.



לאחרונה הגיעו דיווחים על צלמים של גוגל שמגיעים לחנויות ובתי עסק ומצלמים תמונות פנורמיות מבפנים (באישור כמובן). מהלך זה סולל את הדרך לעולם וירטואלי מקביל בסגנון המטריקס (או סקנד לייף?), בו ניתן לשוטט בלי לצאת מהבית.

ואם כל זה לא מספיק, גוגל יכולה לדעת איפה אתם נמצאים, עם דיוק של מטרים ספורים. זאת אך ורק אם תאשרו לה לעשות זאת ותיתנו לה את כתובת הIP שלכם ואת רשימת הרשתות האלחוטיות הזמינות ממחשבכם.
זה עובד ככה: נכנסים לגוגל מפות, ולוחצים על הכפתור העגול הקטן משמאל שנקרא "מצא את המיקום שלי". תופיע בקשה לאישור לשליחת המידע ע"י הדפדפן, ולאחר האישור "שתף מיקום" המפה תתמקד על מיקומכם ותציג רדיוס משוער. השירות פעיל גם בארץ, ולפי בדיקה שלי, הוא עובד יפה מאוד.

אפרופו מיקום, מצלמות רבות מגיעות היום עם GPS מובנה, ושומרות את המיקום של כל תמונה שצולמה בתוך קובץ הXCIF. אם העלתם תמונות כאלה לאלבומים ציבוריים בפיקאסה, פנורמיו, ועכשיו גם פליקר - יש סיכוי טוב שהם יופיעו בגוגל StreetView. כאן נעשה שימוש בעוד טכנולוגיה מעניינת- ניתן לזהות את הזווית בה כל תמונה צולמה ע"י השוואה לתמונות אחרות שצולמו באותו מקום (נתוני הGPS מוגבלים לקואורדינטות בלבד, ללא כיוון). כמו כן ניתן לנווט בין התמונות בצורה דומה לשירות של מיקרוסופט הנקרא Photosynth. מיקרוסופט מציעה גם היא שירות מפות עם מודלים תלת מימדים ונראה שגוגל ומיקרוסופט מעתיקות אחת מהשניה ללא בושה.


לסיכום, גוגל אוהבת מידע, וזה לא משנה לה באיזה צורה הוא מגיע. עם כל ההתייעלות והיתרונות של השירותים של גוגל מישהו צריך לשים את היד על הדופק, ורצוי שזה יהיה אתם. בסופו של יום, זו הפרטיות שלכם שנפגעת. חשבו פעמיים לפני שאתם מעלים לאינטרנט חומר רגיש שעלול לפגוע בכם או בחבריכם בשלב כלשהו בהווה ובעתיד, כי את הנעשה אין להשיב (במקרה הזה את המועלה אין להסיר, כי תמיד יש עוד עותק אצל גוגל)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה